Wywiady

15 Maj 2018
„Widz musi być postawiony przed problemem. O narkomanii powinno się mówić cały czas. Bo my, ludzie, wciąż powtarzamy swoje błędy” – mówi Robert Glumbek, autor inscenizacji i choreografii spektaklu baletowego „Dzieci z dworca ZOO”, opartego na kultowej wspomnieniowej książce o losach młodziutkiej Christiane F. i jej przyjaciół. O dzieciach szukających szczęści, o roli sztuki mierzącej się z wiecznie aktualnym, ogromnym problemem narkomanii i szczecińskiej inscenizacji z Robertem Glumbkiem* rozmawiała Magdalena Jagiełło-Kmieciak.
15 Maj 2018
Brian Eno kończy dziś 70 lat!
8 Maj 2018
Koji Kamoji. Rodowity Japończyk, a jednocześnie jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów polskich. Jak do tego doszło? Mam zamiar o to zapytać. I nie tylko o to. Wywiad jest po części także wywiadem ze mną samym, co stanie się jasne w miarę czytania, z góry więc przepraszam za nie krótkie pytania. A artyście dziękuję, że znalazł dla nas czas.
Władysław Rokiciński: Mieszka Pan w Polsce już od tak wielu lat. Ale co wiedział o Polsce młody japoński artysta, Koji Kamoji, zanim po raz pierwszy tu się znalazł? W którym roku to było?
26 Kwiecień 2018
Paweł Kapuła, fot. Grzegorz Mart
40 lat? A co on umie? Nic! – powiedział kiedyś 80-letni wtedy Jerzy Maksymiuk, zapytany o wiek, w którym dyrygent ma coś do powiedzenia jako artysta. Dyrygent-asystent w Filharmonii Narodowej nie ma nawet trzydziestki, ale wygląda na to, że już jednak wiele potrafi. Dał się poznać choćby w 2016 r., prowadząc koncert za Stanisława Skrowaczewskiego. To był zresztą debiut Pawła Kapuły jako dyrygenta Orkiestry Filharmonii Narodowej. W najbliższy weekend kolejna okazja, aby przekonać się, jakim jest dyrygentem. Kapuła poprowadzi aż trzy koncerty, w tym niedzielny charytatywny, dla ciężko chorej flecistki Joanny Tic-Ramos.
 
25 Kwiecień 2018
KINGA WOJCIECHOWSKA: Już w sobotę 28 kwietnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia usłyszymy dwa potężne utwory – Symfonię Szkocką Feliksa Mendelssohna i II koncert skrzypcowy „Metamorfozy” Krzysztofa Pendereckiego. Utwory wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, solistką będzie Bomsori Kim. Całość zepnie muzycznie i od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Łukasz Borowicz. Poprosiłam go z tej okazji o kilka refleksji na temat programu. Posłuchajcie…
 
Zaczęło się w Poznaniu…
12 Kwiecień 2018
Nie uważa się za reżyserkę, raczej za praktykującą artystkę. Twierdzi, że asertywności można uczyć się od sędziów na murawie boiska do piłki nożnej. Dużo wymaga od siebie a ludzi traktuje z szacunkiem. Z Jagodą Szelc rozmawia Lukrecja Jaszewska.
Po co robisz filmy? Dlaczego chcesz nas wkręcać w swoje historie?
30 Marzec 2018
Mateusz Smoczyński foto Zosia Zija & Jacek Pióro
Dwa lata temu wygrał II Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Z. Seiferta i zrobiło się o nim głośno. Miał nagrać płytę, ale to niełatwe, gdy się daje sto koncertów rocznie. W studiu pojawił się dopiero w październiku zeszłego roku. Powstały „Metamorfozy”. O nich, o zabawie muzyką, o tym, dlaczego odszedł z zespołu swoich marzeń – z Mateuszem Smoczyńskim rozmawia Kinga A. Wojciechowska.
Tytuł Twojej nowej płyty to „Metamorfozy”. A jakie metamorfozy przechodził Mateusz Smoczyński – prywatnie i zawodowo?
26 Marzec 2018
„… I myślę, myślenie nie jest zabronione” – śpiewa Carmen George’a Bizeta w operze o tym samym tytule. O zbuntowanej, wolnej kobiecie w czasach kompozytora i w XXI wieku, feminizmie, wolności i równouprawnieniu z Goshą Kowalinską*, odtwórczynią tej roli w szczecińskiej inscenizacji i wielu innych rozmawiała Magdalena Jagiełło-Kmieciak.
Ty jesteś wręcz urodzoną Carmen. Ile razy już ją grałaś?
13 Marzec 2018
Pierwsze prace fotograficzne Kamili Kansy (Laury Makabresku) zobaczyłem przez przypadek. Potem było to już planowe oglądanie. Budziły różne odczucia. Od większości trudno było oderwać wzrok, od niektórych sam go po chwili odwracałem, jakby w zawstydzeniu. Próbowałem odnaleźć skojarzenia, ale jedno tylko pchało mi się wręcz na myśl: kiedy w nocy przechodzę przez ciemne mieszkanie staram się patrzeć tylko pod nogi, przez szparki w powiekach, oby tylko nie spojrzeć w lustro. Dlaczego? Bo co by było, co bym zrobił, jak bym zareagował, gdybym zobaczył w nim coś albo kogoś zupełnie innego?

Strony