Wywiady

21 luty 2018
Sebastian Zawadzki to urodzony w Toruniu pianista i kompozytor. Wydał kilka autorskich albumów: między innymi improwizowane impresje na fortepian „Luminescence” (2013), akustyczne trio jazzowe „Tåge” (2013) oraz album „Euphony” (2014), gdzie połączył jazzowe trio z klasycznym kwartetem smyczkowym. Swoją karierę muzyczną rozpoczął grając akustyczny jazz, stopniowo wprowadzając środki zaczerpnięte z innych światów muzycznych, w szczególności muzyki klasycznej. Obecnie tworzy eksperymentalną muzykę, którą ciężko jest sklasyfikować – łączy muzykę klasyczną z analogowymi syntezatorami i improwizacją.
17 luty 2018
Portugalia. Lizbona. Kiedy to się u mnie zaczęło? Może po obejrzeniu „Lisbon Story” Wima Wendersa? Portugalia, a patrząc w zbliżeniu: Lizbona, stały się moim… Nie wiem, jak to nazwać: dreamlandem? Wiem, że brzydko, bo z cudzoziemska, a Polacy nie gęsi… itd. Może powiem tak: osiedliłem się tam myślowo. Zgoda, że dość powierzchownie tylko, bo i natura moja taka, i codzienność – siły nie ma, by odpuściła. Ale przez rok chodziłem na portugalski, tyle że było to już lata temu, za bardzo więc czym się chwalić nie ma. Trochę też słuchałem fado.
Kiedy więc dowiedziałem się o pani Natalii Juśkiewicz, skrzypaczce, która nie tylko mieszka w Portugalii, ale wniosła swój indywidualny wkład w fado, portugalskie dobro narodowe, poprosiłem ją o wywiad dla Presto.
16 luty 2018
Właśnie trwa próba dyrygentki Moniki Wolińskiej z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Od sobotniego koncertu dzielą nas już godziny. O tym, czego będziecie mogli posłuchać, piszemy tutaj. Nieczęsto widzę ją taką: swobodną, bez fraka. Za to na próbie jest w białej koszuli. Zawsze z klasą. Jej twarz – raz uśmiechnięta, raz całkowicie skupiona.
„Weźmy, proszę, kochani to, co wam tak ładnie już wychodzi. Sto pięć dziewięć. I szerooko!”
„Stop. Nie oddzielajcie tych trzech dźwięków. I duużo szerzeej.”
”A teraz może sto osiem pięć. Będzie logicznie.”
„Ok. A zagrajcie te trzy łuki, ale na crescendo. Będzie lepiej, widzicie?”
31 Styczeń 2018
Anna Larsson, a Swedish opera singer, contralto, sang this week in the Philharmonic in Krakow. She worked with many prominent conductors, performed on the best opera and concert stages. That alone is enough to ask Mrs. Anna Larsson for an interview. But when I found out that she and her husband are the owners of - attention! – a CONCERT BARN in Sweden, I knew I needed to talk to her. When visiting Sweden during the last more than 40 years, I saw so many of such barns! Wood painted in this so specific red is a typical view in the landscape of the Swedish countryside.
Władysław Rokiciński: Why did all started from Mahler? Coincidence, or a conscious choice? 
31 Styczeń 2018
Annę Larsson, szwedzką śpiewaczkę operową, kontralt, można było niedawno usłyszeć w Filharmonii w Krakowie. Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami, występowała na najlepszych scenach operowych i koncertowych. Samo to wystarczy, by poprosić panią Annę Larsson o wywiad. Kiedy jednak dowiedziałem się, że wspólnie z mężem posiada w Szwecji – uwaga! – STODOŁĘ KONCERTOWĄ, wiedziałem, że muszę z nią porozmawiać. Odwiedzając Szwecję w ciągu ostatnich ponad 40 lat, widziałem takich stodół bez liku! Drewno pomalowane na tę tak specyficzną czerwień, to typowy widok dla krajobrazu szwedzkiej wsi.
Władysław Rokiciński: Dlaczego wszystko zaczęło się od Mahlera? Przypadek, czy świadomy wybór? 
16 Styczeń 2018
„Jest to świetna komedia i liczę na to, że widzowie będą dobrze się bawić, ale wyjdą też z refleksją na temat własnych związków, na temat natury człowieka. Così fan tutte może wyjątkowo mocno dotknąć widza” – mówi Jacek Papis, reżyser opery W.A. Mozarta, która w 60-letniej historii teatru muzycznego w Szczecinie pokazana będzie po raz pierwszy. Premiera w Operze na Zamku – 10 lutego 2018 roku. O inscenizacji, przesłaniu libretta i genialnej muzyce z Jackiem Papisem* rozmawiała Magdalena Jagiełło-Kmieciak.
7 Styczeń 2018
Agnieszka Duczmal, fot. Katarzyna Babka
„Prawdziwy dyrygent powinien być sobą i bez względu na płeć emanować charyzmą, z którą musi się urodzić. Ta szczególna osobowość, szczególne wyczucie muzyki – jej wielobarwności, plastyczności, oddechu, różnorodności emocji – jest najważniejsza. Można być kapralem, ale bez charyzmy nie stworzy dyrygent z muzykami w orkiestrze zapierającej dech interpretacji.”Agnieszka Duczmal opowiada o swoim zawodzie w szczerej rozmowie z Adrianą Borowską.
Dyrygentura wydaje się być – wśród wszystkich aktywności związanych z muzyką – nadal najbardziej zmaskulinizowana. Dlaczego?
12 Grudzień 2017
Kariera Bryana Adamsa trwa już cztery dekady, a mimo tego muzyk cieszy się nadal wielką popularnością i nie zwalnia tempa. Właśnie ukazała się jego najnowsza płyta „Ultimate“, a 5 maja 2018 r. kanadyjski rockman wystąpi w hali Torwar w Warszawie. Koncert będzie częścią światowej trasy promującej nowy album. O swoich pasjach, przełomowych momentach i planach na przyszłość opowiedział w wywiadzie.
Właśnie wydałeś nowy album „Ultimate“, który zawiera twoje największe przeboje i dwie nowe piosenki. Czy jest na tej płycie jakiś utwór , który lubisz bardziej od pozostałych?
23 Listopad 2017
Fot. P. Grotowski © Opera na Zamku
„Interesowało mnie pokazanie w scenografii procesu popadania w obłęd, zniekształcenie pierwotnie realistycznego świata, stworzenie krajobrazu stanów psychicznych głównej bohaterki” – mówi Martyna Kander, scenografka i projektantka kostiumów do najlepszego spektaklu operowego w 2016 roku „The Turn of the Screw. Dokręcanie śruby” Benjamina Brittena. Pierwsza polska inscenizacja tej opery odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie. Za kreację kostiumów artystka otrzymała wyróżnienie w najbardziej prestiżowym w świecie polskiej muzyki konkursie – XI Teatralnych Nagrodach Muzycznych im. Jana Kiepury. Za scenografię – pierwszą nagrodę. Spektakl wraca na scenę w ten weekend -– 25 i 26 listopada.
21 Listopad 2017
W redakcji często spieramy się, dyskutujemy. Jedna z takich gorących rozmów przeniosła nam się na łamy portalu. Maja Baczyńska, redaktor naczelna Presto Filmowego, kontra Paweł Stroiński, w słownej bitwie o Dunkierkę.
MB: Po seansie wciąż myślami wracam do najnowszego filmu Christophera Nolana. Co jest siłą "Dunkierki"? Co słabością? Dla kogo jest to film?

Strony