Wywiady

23 Listopad 2017
Fot. P. Grotowski © Opera na Zamku
„Interesowało mnie pokazanie w scenografii procesu popadania w obłęd, zniekształcenie pierwotnie realistycznego świata, stworzenie krajobrazu stanów psychicznych głównej bohaterki” – mówi Martyna Kander, scenografka i projektantka kostiumów do najlepszego spektaklu operowego w 2016 roku „The Turn of the Screw. Dokręcanie śruby” Benjamina Brittena. Pierwsza polska inscenizacja tej opery odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie. Za kreację kostiumów artystka otrzymała wyróżnienie w najbardziej prestiżowym w świecie polskiej muzyki konkursie – XI Teatralnych Nagrodach Muzycznych im. Jana Kiepury. Za scenografię – pierwszą nagrodę. Spektakl wraca na scenę w ten weekend -– 25 i 26 listopada.
21 Listopad 2017
W redakcji często spieramy się, dyskutujemy. Jedna z takich gorących rozmów przeniosła nam się na łamy portalu. Maja Baczyńska, redaktor naczelna Presto Filmowego, kontra Paweł Stroiński, w słownej bitwie o Dunkierkę.
MB: Po seansie wciąż myślami wracam do najnowszego filmu Christophera Nolana. Co jest siłą "Dunkierki"? Co słabością? Dla kogo jest to film?
19 Listopad 2017
„Budujemy sztukę, rzeczy piękne, budujemy życie z materiału, z substancji, która jest w pobliżu. Te substancje akceptujemy, przekształcamy i myślę, że podobnie jest z tradycją i z muzyką. I ze światem, który z tego powstaje.”
Rozmawia Katarzyna Goszcz
Dłuższą część rozmowy znajdziesz w Presto #19
Czy Janusz Prusinowski ma więcej z Janka muzykanta, czy z Kusego Janka?
15 Listopad 2017
The Planets, a TV movie, was produced in the early nineties. Its director, Barbara Willis Sweete, has directed and produced a lot of films on music and her filmography is long and rich. We think that music is Barbara’s planet, but this is what we plan to ask her about. The Planets is a great movie, where the famous music by Gustav Holst is expressed by theatre, ballet, synchronized swimming and last but not least – figure skating on ice. All of these art forms are blended and woven into a beautiful, fabulous spectacle.
Władysław Rokiciński: Did you, or do you, practice figure skating on ice?
15 Listopad 2017
Film telewizyjny „The Planets” powstał w latach 90-tych. Jego reżyserka, Barbara Willis Sweete, wyreżyserowała i wyprodukowała wiele filmów o muzyce, ich lista jest długa i bogata. Sądzę, że to właśnie muzyka jest planetą Barbary Willis Sweete, ale zamierzam ją o to wprost zapytać. „The Planets” to wspaniały film, w którym sławna suita Gustawa Holsta jest zilustrowana środkami artystycznymi teatru, baletu, pływania synchronicznego i – a raczej przede wszystkim – jazdy figurowej na lodzie. Wszystkie te formy artystycznego wyrazu są zmieszane i połączone w piękny, bajeczny spektakl.
Recenzja filmu ukazała się na stronie internetowej Presto na początku października br.:
7 Listopad 2017
„To nie jest jedynie opowieść oparta na faktach, spektakl rozgrywa się na wielu planach i stawia pytania natury ogólnej”– mówi Karol Urbański, kierownik Baletu Opery na Zamku w Szczecinie. 11 i 12 listopada 2017 roku spektakl baletowy według pomysłu słynnej choreografki Cathy Marston wraca na scenę teatru. O ostatniej „czarownicy” w dziejach Europy skazanej na śmierć, o winie, i o tym, czym jest prawda -  z Karolem Urbańskim, kierownikiem Baletu Opery na Zamku w Szczecinie rozmawiała Magdalena Jagiełło-Kmieciak.
5 Listopad 2017
Miałyśmy porozmawiać o nowej płycie „Amulet”, którą Ola zrobiła prawie sama. Napisała teksty, muzykę, wyprodukowała album. A w międzyczasie urodziła dziecko i przeżyła kilka trudnych chwil w życiu prywatnym. I wyszła nam rozmowa o czymś zupełnie innym.
Rozmawia Kinga A. Wojciechowska
[Dokończenie wywiadu w Presto #19]
Teraz już nie robi się płyt artystycznych?
3 Listopad 2017
„Kminek powstał z marzeń, z miłości do muzyki, obrazu, słowa, dla ludzi którzy chcą patrzeć i widzieć tak jak my” – to cytat z wkładki debiutanckiego albumu tria z Dolnego Śląska zatytułowanego „34”. Dlaczego właśnie Kminek? Komu spodobały się piosenki zespołu? Czym chcą zaskoczyć słuchaczy? O tym i paru innych sprawach można przeczytać w rozmowie z Michaliną Maruniak – wokalistką, autorką muzyki i tekstów zespołu. 
Co czułaś, kiedy po raz pierwszy usłyszałaś utwór Kminka w audycji Marka Niedźwieckiego?
28 Październik 2017
Występował z tradycyjnym repertuarem, we fraku. Aż pewnego dnia zamienił poważny strój na dżinsy, T-shirt i sygnet z trupią czaszką, zapuścił włosy, zaczął grać covery piosenek Michaela Jacksona. I wtedy – publiczność oszalała. Z Davidem Garrettem, jedną z największych obecnie gwiazd popu w muzyce klasycznej, spotkałyśmy się we trzy – Kinga Wojciechowska, Sylwia Błażej i Justyna Budner. Ta ostatnia założyła w Polsce fanklub artysty.
Kinga A. Wojciechowska: W grudniu ubiegłego roku wystąpiłeś w Łodzi, teraz znowu pojawiłeś się w Polsce. Nigdy wcześniej tu nie byłeś. Dlaczego wracasz do nas tak szybko?
28 Październik 2017
Dlaczego czuje przygnębienie wykonując I Koncert Szostakowicza?
Co jest dla niej ważniejsze: własna wizja dzieła, czy intencje kompozytora?
Kiedy po raz pierwszy zagrała II Koncert Wieniawskiego?
Co myśli o Polakach?
Dlaczego bierze udział w tych wszystkich konkursach?

Strony