Wywiady

18 Październik 2018
Łowcy nagród, koncert dream-teamu z Avi Avitalem na czele, Vivaldi na instrumentach historycznych, rekordowy finał z sześcioma młodymi artystami w towarzystwie tyskiej AUKSO – XVII Śląska Jesień Gitarowa zapowiada się znakomicie. Na kilka dni przed rozpoczęciem udało mi się porozmawiać z jej dyrektorem artystycznym, Markiem Nosalem, dziś doktorem habilitowanym i świetnym gitarzystą klasycznym, a kiedyś… Zresztą – przeczytajcie.
11 Październik 2018
Przy okazji Rossini Opera Festival rozmawiam z Maximem Mironovem. Ten rosyjski tenor powszechnie jest zaliczany do najwybitniejszych współczesnych tenorów lirycznycznych. Znany jest szczególnie jako niezrównany interpretator muzyki Rossiniego. Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się do wygrania konkursu wokalnego "Neue Stimmen" w 2003. Mironov regularnie śpiewa na deskach najważniejszych tarów operowych świata.
Jacek Kornak: Rozmawiamy w Pesaro, mieście Rossiniego. Czy jest coś szczególnego w występowaniu na Rossini Opera Festival w Pesaro. Czy w jakiś sposób czuje się tutaj ducha Rossiniego?
3 Październik 2018
Mariola Gidelska: Jest Pan miłośnikiem dobrych win, podróży i muzyki klasycznej, w szczególności opery. Znalazł Pan sposób, aby te pasje w piękny sposób połączyć, poprzez organizację z firmą Wine-Service „Podróży z muzyką i winem”. Która z tych pasji była pierwsza? Kiedy i jak doszedł Pan do wniosku, że można je połączyć? Jak wyglądała droga do tego miejsca, w którym znajduje się Pan teraz?
1 Wrzesień 2018
Danuta Sztencel podczas jednej z edycji festiwalu. źródło: www.muzykanaszczytach.com
W dniu inauguracji X Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” rozmawiam z prezes Stowarzyszenia im. Mieczysława Karłowicza, które od 10 lat organizuje w Zakopanem wydarzenie, które przyciąga muzyków i publiczność z całej Polski.
 
Kinga Wojciechowska: Pamięta Pani pierwszy festiwal?
31 Sierpień 2018
Dorota Serwa. Dyrektor Filharmonii w Szczecinie, która wymyśliła MUSIC. DESIGN. FORM, zupełnie nowe wydarzenie na polskiej mapie festiwalowej. Podczas rozmowy podkreśli jednak wielokrotnie, że to nie ona, to zespół, że oni wszyscy są ważni, najważniejsi. Podczas rozmowy okaże się też, że MDF nie jest po prostu pomysłem, jednym zresztą z wielu realizowanych w Filharmonii. Że to tak naprawdę ciąg dalszy i zaproszenie do kolejnego artystycznego eksperymentu.
Kinga Wojciechowska: W szkole Panią nosiło?
18 Lipiec 2018
Gwendolyn Masin is a well-known concert violinist. I know that she is also widely known as a music teacher and as an organizer of musical life. What can be called the word "versatility”, if not this? So when the opportunity arose, I decided to use it and ask the artist a few questions.
Władysław Rokiciński: Nowadays, you are a famous and valued violinist. And what were the beginnings? What mainly shaped you musically in your childhood? I know that you started your musical education very early.
18 Lipiec 2018
Gwendolyn Masin jest skrzypaczką koncertującą. To także pedagog i organizatorka życia muzycznego. Co można nazwać słowem "wszechstronność", jeśli nie to właśnie? Kiedy więc tylko nadarzyła się okazja, postanowiłem z niej skorzystać i zadać artystce kilka pytań.
Władysław Rokiciński: To mnie zawsze ciekawi najbardziej, więco  o to zapytam: jakie były Pani muzyczne początki? 
17 Lipiec 2018
Osoba i muzyka Johna Coltrane`a wciąż żyje i inspiruje kolejne pokolenia. Obecnie muzyczny świat poruszył kolejny „cudownie odnaleziony” i wydany po latach przez Impulse! album „Both Directions at Once : The Lost Album” nagrany w 1963 roku w Van Gelder Studio. Pomocą w poznaniu geniuszu Coltrane`a jest z pewnością polskie wydanie książki Chrisa DeVito „Coltrane według Coltrane`a” nakładem wydawnictwo Kosmos Kosmos, które do tłumaczenia na język polski zaprosiło Filipa Łobodzińskiego. Twórcę i znawcę kultury, artystę i wytrawnego tłumacza.
Vanessa Rogowska: Dziękuję za przetłumaczenie książki, która jest sensacją na polskim rynku muzycznym i wydawniczym. W jaki sposób stał się Pan tłumaczem owej książki ?
15 Maj 2018
„Widz musi być postawiony przed problemem. O narkomanii powinno się mówić cały czas. Bo my, ludzie, wciąż powtarzamy swoje błędy” – mówi Robert Glumbek, autor inscenizacji i choreografii spektaklu baletowego „Dzieci z dworca ZOO”, opartego na kultowej wspomnieniowej książce o losach młodziutkiej Christiane F. i jej przyjaciół. O dzieciach szukających szczęści, o roli sztuki mierzącej się z wiecznie aktualnym, ogromnym problemem narkomanii i szczecińskiej inscenizacji z Robertem Glumbkiem* rozmawiała Magdalena Jagiełło-Kmieciak.

Strony