Wywiady

4 Kwiecień 2020
Maciej Góraj był obiecującym aktorem. Był zafascynowany postacią Zbyszka Cybulskiego, grał sceny z Markiem Kondratem, pojawiał się w filmach Wajdy i Morgensterna. Mimo to u szczytu kariery wyjechał z Polski i już nigdy nie powrócił. W rozmowie z Mają Baczyńską opowiada dlaczego.
Maja Baczyńska: Wyjechał Pan w przełomowym roku 1989.
Maciej Góraj: Po serialu filmowym, w którym zarobiłem tyle, że – gdyby nie inflacja – mógłbym sobie kupić poloneza. Nie byłem w nic zamieszany politycznie, miałem w Polsce dwójkę dzieci, ale moje małżeństwo się nie układało. To wszystko wpłynęło na to, że znalazłem się w „Hollywood”.
To nie była łatwa decyzja.
4 Kwiecień 2020
Maciej Góraj was a promising actor. He was fascinated by the character of Zbyszek Cybulski, played scenes with Marek Kondrat, appeared in the films of Wajda and Morgenstern. Despite this, he left Poland at the peak of his career and never returned. In an interview with Maja Baczyńska, he tells why.
Maja Baczyńska: You left in the breakthrough year 1989.
Maciej Góraj: Yes, after the film serial, where I earned so much that – if not for inflation – I could buy a polonez. I was not politically involved, I had two children in Poland, but my marriage was not going well. It all influenced me in such a way, that I found myself in “Hollywood”.
It was not an easy decision.
23 Marzec 2020
Płacz ma być płaczem – myślał – a łzy łzami,
a pieśń – wysnutą spod serca muzyką(Krzysztof Kamil Baczyński)

 
O najnowszej płycie „GUITAR EVOL.3UTION+ORCHESTRA”, muzycznych odkryciach i planach z Piotrem Przedborą rozmawia Magdalena Burek.
Magdalena Burek: Twoja najnowsza płyta „GUITAR EVOL.3UTION+ORCHESTRA” zawiera utwory Krzysztofa Pendereckiego, Krzysztofa Meyera i Mikołaja Góreckiego. Wykonuje je Sinfonia Iuventus pod batutą wspomnianego już Maestro Pendereckiego, Macieja Tworka i Dawida Runtza. Piotr Przedbora występuje w roli solisty. Jak doszło do tej kooperacji?
22 Marzec 2020
Benjamin Grosvenor – młody brytyjski pianista, ze znaczącym już dorobkiem płytowym i koncertowym. Był najmłodszym z pięciu braci, jego mama uczy gry na fortepianie. W lutym wyszła, w wytwórni płytowej Decca, jego najnowsza płyta – z koncertami fortepianowymi Chopina. Dobór repertuaru nie jest przypadkowy, o czym Benjamin opowiada w rozmowie z Władysławem Rokicińskim.
22 Marzec 2020
Benjamin Grosvenor - a young British pianist with significant record and concert achievements. He was the youngest of five brothers, his mother teaches piano. In February, he released his latest album on the Decca record label - with Chopin's piano concertos. The choice of repertoire is not accidental. Let Benjamin himself tell us about that.
19 Marzec 2020
Co nas łączy z Włochami z południa i dlaczego tak lubimy włoskie klasyki? Oczywiście mówimy o epoce dolce vita, a nie italo disco. – Tam to jest już dawno passé – mówi Jarek Wist. Zachęca przy tym do posłuchania swojego nowego albumu „Dolce VitaM”!
Wojciech Pietrow: Włoska kuchnia, włoska muzyka, włoski język… Wszystko co włoskie Cię pasjonuje. Skąd się wzięła ta pasja?
16 Marzec 2020
Przygotowania do XVIII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina trwają, tymczasem nam udało się porozmawiać z jednym z faworytów. Adam Kałduński to młody pianista z osiągnięciami, prywatnie fan dobrego kina. Na konferencji prasowej zachwycił zgromadzonych dziennikarzy, wykonując program przeznaczony do I etapu konkursu, dla Presto rozmawia z nim Maja Baczyńska.
Maja Baczyńska: Kilka słów o Tobie.
13 Marzec 2020
Dlaczego nie lubimy opery? Jakie są ubytki w polskim repertuarze? I czy da się coś z tym zrobić? Z Tomaszem Koniecznym rozmawia: Magdalena Burek
 
…Ja słucham, słucham i patrzę –
poznaję – znane mi twarze,
ich nie ma – myślę i marzę,
widzę ich w duszy teatrze!
(Stanisław Wyspiański)
 
10 Marzec 2020
„Boże Ciało” czy „Miasto 44” Jana Komasy już chyba wszyscy znają. Jest jeszcze jeden film, który wzbudził tak ogromne zainteresowanie, że właśnie odbyła się premiera jego kontynuacji. Muzykę do dramatów o młodych ludziach zatracających się w sieci napisał Michał Jacaszek, z którym rozmawia Maja Baczyńska.
Maja Baczyńska: Zacznijmy od tego, co najświeższe. Napisałeś muzykę do nowego filmu „Sala samobójców. Hejter" Jana Komasy, właśnie odbyła się jego premiera. Czy spodziewałeś się tej propozycji?
2 Marzec 2020
Już 6 i 7 marca w Centrum św. Jana w Gdańsku odbędą się dwa koncerty, na których można będzie usłyszeć dźwięki zrekonstruowanych organów Johanna Friedricha Rhodego z 1761 r. w interpretacjach historycznie poinformowanych, m.in. utworów Bacha i jego syna oraz ucznia. Oficjalnie zakończą one kolejne zadanie w trakcie rewaloryzacji kościoła św. Jana prowadzonej przez Nadbałtyckie Centrum Kultury – rekonstrukcję organów bocznych.

Strony