Wywiady

20 Styczeń 2020
„Il Ballo delle Ingrate” („Balet panien niewdzięcznych”) to utwór Claudia Monteverdiego, który będzie można zobaczyć w reżyserii Magdy Szpecht podczas Festiwalu Opera Rara w Krakowie. Jest to to opowieść o wolności, hierarchii i…
Magdalena Burek: Chodzisz czasami do opery?
Magda Szpecht: Mam kłamać czy powiedzieć prawdę? (śmiech)
Prawdę!
Nie chodzę do opery. Podczas studiów obiecałam sobie, że będę chodziła do opery, kiedy zacznę ją robić…
19 Styczeń 2020
Bartosz Głowacki wydał ostatnio swój pierwszy solowy album „Genesis” w wytwórni DUX. O najnowszym nagraniu, kolejnych projektach i życiu muzyka imigranta opowiada w rozmowie z Jackiem Kornakiem.
Jacek Kornak: Właśnie wyszedł Twój pierwszy solowy album. Znajdziemy na niej wybuchową mieszankę od baroku poprzez muzykę współczesną po tango. Czy nie łatwiej byłoby sprzedać płytę, nagrywając np. samego Piazzollę?
Bartosz Głowacki: Zapewne masz rację, łatwiej byłoby sprzedać album z tangami niż z muzyką współczesną, ale ponieważ jest to moje pierwsze solowe nagranie, chciałem przez nie przedstawić siebie, swój charakter jako muzyka.
18 Styczeń 2020
O muzyce kameralnej i towarzyszących jej emocjach z pierwszą skrzypaczką Ãtma Quartet, Katarzyną Gluzą rozmawia Magdalena Burek
Magdalena Burek: Skąd się wzięła nazwa kwartetu?
Katarzyna Gluza: Słowo „Atma” w filozofii indyjskiej oznacza duszę, z niemieckiego „Atem” to oddech, czyli również coś, bez czego nie można żyć. Oczywiście jest to także nawiązanie do willi Atma Karola Szymanowskiego, którego twórczość jest nam bardzo bliska.
Utwory Szymanowskiego znalazły się na Waszej debiutanckiej płycie. Teraz planujecie kolejną. Czy również zagości na niej ten kompozytor?
16 Styczeń 2020
Ze śpiewakiem Andrzejem Filończykiem o wyzwaniach, cierpliwości i o tym jak w ciągu kilku lat podbić świat opery rozmawia Jacek Kornak
Jacek Kornak: To niesamowite, że w przeciągu kilku lat stałeś się dobrze rozpoznawalnym artystą, który nie tylko wygrywa konkursy dla młodych śpiewaków, ale wykonuje czołowe role na najważniejszych deskach operowych świata. Dziś spotykamy się przy okazji twojego występu w londyńskiej Royal Opera House. Jaki jest Twój sekret? Jak podbić świat opery?
15 Styczeń 2020
Już 23.01 rozpocznie się festiwal „Opera Rara”. Czym, wśród wielu innych propozycji, wyróżni się „Vanda” Antonína Dvořáka? W czym przypomina ona „Wiedźmina”? Jak wchodzi w relację z naszym zeitgeistem? I czego właściwie nie chciała Wanda? Odpowiada reżyserka Karolina Sofulak. Rozmawia Wojciech Pietrow.
Dlaczego „Vanda”?
12 Styczeń 2020
O tworzeniu opery w kraju arabskim oraz o kierowaniu operą na Bliskim Wschodzie opowiada w rozmowie z dr. Jackiem Kornakiem Umberto Fanni - dyrektor Royal Opera House Muscat – powstałego w 2011 r. centrum sztuki w Omanie. Jest to największa na Bliskim Wschodzie placówka prezentująca m.in. operę, muzykę klasyczną, jazz oraz balet.
Jacek Kornak: Umberto, zapewne wiele osób pamięta Cię jako dyrektora festiwalu operowego Arena di Verona. Wcześniej pracowałeś dla kilku włoskich teatrów operowych. Dziś jesteś w Muscat. Co Cię tutaj przywiodło?
4 Styczeń 2020
Minął rok 2019, a wraz z nim wiele jubileuszy. Choć wszyscy dobrze wiedzieli o Roku Moniuszkowskim, to nie każdy był świadomy, że obchodziliśmy 110. rocznicę urodzin Grażyny Bacewicz. O tym, dlaczego warto słuchać jej dzieł nie tylko w rocznice, z twórcami albumu „Chamber Music” – Jagą Klimaszewską i Mateuszem Rettnerem rozmawia Wojciech Pietrow.
Uczyliście się i studiowaliście w różnych krajach. Uczestniczycie w wielu warsztatach i lekcjach mistrzowskich. Czy jest moment w życiu muzyka, kiedy należy przestać uczyć się od kogoś i zacząć rozwijać się samemu, na własnych błędach?
1 Styczeń 2020
W listopadzie tego roku nakładem Anaklasis ukazało się trzecie wydawnictwo High Definition Quartet pt. „DZIADY”, inspirowane drugą częścią sławnego dramatu Adama Mickiewicza. Z Artystami o ich najnowszym dziele, a przede wszystkim o jazzie, współpracy i wolności rozmawia Maria Nowrot.
Maria Nowrot: Piotrze, zarówno w projektach solowych, jak i tych z kwartetem inspirowałeś się muzyką Pendereckiego, Lutosławskiego i Bacha. Nie boisz się wielkich nazwisk?
31 Grudzień 2019
„Archipelag” to nie tylko tytuł najnowszej płyty Macieja Zielińskiego. Tak można nazwać całą jego twórczość. „Kto wie?”, „Alaska is a Drag”, „Initials S.G.”, „Since August”, „Stan wyjątkowy” – to jedynie niektóre tytuły w swoistym archipelagu twórczości kompozytora. O kinie amerykańskim, europejskim i nieznanych (jeszcze) muzycznych terytoriach z kompozytorem rozmawiała Magdalena Burek
Magdalena Burek: Dokończ zdanie: Kiedy słyszę piosenkę „Kto wie”, to…
Maciej Zieliński: Sprawia mi to dużą przyjemność, zwłaszcza kiedy widzę, że słuchaczom również.
18 Grudzień 2019
fot. mat. pras. Opery Śląskiej
Jest 6.45. Na peronie, stacja Warszawa Centralna, stoi dziewczyna. Ładna blondynka. Zwykła pasażerka. Jedzie do swojego celu, jak dziesiątki innych tego dnia, o tej porze. Ale chyba tylko ona jedzie do Bytomia, żeby zdążyć na poranną próbę w Operze Śląskiej. Będzie tam do soboty. Do rodzinnego miasta wraca w sobotę wieczorem albo w niedzielę rano. Gabriela Gołaszewska, nowa solistka w Operze Śląskiej i odtwórczyni Adiny w „Napoju miłosnym”, dzieli swoje życie między etatową pracę, studia i nowe wyzwania, przed którymi właśnie staje.

Strony