Budujemy muzykę [festiwal Instalakcje 8]

17.08.2019
Budujemy muzykę [festiwal Instalakcje 8]

Myślą przewodnią ósmej edycji Instalakcji jest idea warsztatu jako miejsca tworzenia, budowania, odkrywania, ale też czynnego uczestnictwa publiczności. Przed nami na warsztaty Ewy Justki z budowania prostych instrumentów elektronicznych oraz warsztaty pracy z głosem z Zorką Wollny. Spotkania są otwarte dla wszystkich bez względu na poziom wiedzy czy umiejętności muzyczne.

W niedzielny poranek będziemy mogli wspólnie wykonać niezwykłą „symfonię”, którą poprowadzi terapeutka pracy z oddechem Dobrawa Borkała. Pokaże, jak odkryć muzykę w nas samych, stworzyć rytm z oddechu, uwolnić z niego melodię i brzmieć pełną piersią. Tak przygotowana publiczność przystąpi do niekonwencjonalnego koncertu, w którym siedzenie i słuchanie muzyki jest tylko jedną z możliwości doświadczania muzyki…

„Day Rave" to rodzaj warsztatu-performansu dla aktywnie uczestniczącej publiczności, oferujący medytację, ceremonię parzenia herbaty, wizualizację, pracę z ciałem, muzykę na żywo, czy wreszcie taniec, do którego zostanie zaproszona publiczność. Odnoszący się do kultury klubowej „Day Rave" to jednak coś więcej niż impreza techno, ale bardzo kompleksowy i holistyczny „seans” pozwalający na głębsze, bardziej duchowe czy sensualne doświadczanie muzyki. Pierwotna wersja odbyła się w berlińskim muzeum sztuki współczesnej Martin Gropious Bau i spotkała się z wielkim uznaniem krytyków i publiczności.

Usłyszymy również dzieła z dwóch legendarnych warsztatów kompozytorskich: Briana Ferneyhougha oraz Georgesa Aperghisa. Belgijska flecistka Ine Vanoeveren poświęciła wiele lat pracy naukowej i wykonawczej na zgłębienie tajników arcytrudnej muzyki na flet solo jednego z najważniejszych żyjących kompozytorów – Briana Ferneyhougha. Muzyka tego brytyjskiego kompozytora, zalicza się do nurtu „new complexity" (nowa złożoność) i jak pisze sama flecistka, stwarza ona niekończące się zmagania wykonawcy z ograniczeniami instrumentu, zapisu muzyki na pięciolinii, czy wreszcie ograniczeniami ciała i umysłu, zmuszając muzyka do atletycznej wręcz pracy fizycznej potrzebnej do zagrania tej fascynującej muzyki.

Światowej sławy wykonawczyni muzyki współczesnej, śpiewaczka Donatienne Michel-Dansac wykonana niezwykle wymagające i bardzo rzadko słyszane utwory na głos solo Georgesa Apergisa, między innymi legendarne „Récitations”.

Wojtek Blecharz
Kurator Instalakcji 8

Możliwości muzyki są ogromne. Powiem nawet, że genialne. Można, trzeba i warto nadal eksperymentować. Jeśli słyszymy od kogoś, że „wszystko już napisano”, to znaczy, że rozmówca jest durniem, który nie ma pojęcia o potencjale muzyki. To najpiękniejsza ze sztuk.

Bogusław Schaeffer 1929-2019

 

PROGRAM
Nowy Teatr, Warszawa

 

22-23 sierpnia 17.00, Świetlica, wstęp wolny
Zbuduj udziwniacz głosu
Warsztaty Ewy Justki

Jedna z czołowych przedstawicielek muzyki elektronicznej młodego pokolenia, Ewa Justka, która specjalizuje się w tworzeniu prostych instrumentów elektronicznych (DIY – do it yourself), pokaże, jak od podstaw zbudować (i dosłownie zlutować) syntezator voice odder. Pozwoli on przetwarzać głos, wzbogacając go o różnego rodzaju przestery, delaye, czy ekstremalne rezonanse.

Uczestnicy warsztatów zaprezentują rezultaty swojej pracy 24 sierpnia w ramach koncertu-instalacji przeznaczonej na „chór i orkiestrę” instrumentów elektronicznych.

Zapisy do 18 sierpnia: [email protected]
Trzeba mieć ukończone 13 lat
 

22-23 sierpnia 17.00, Sala prób, wstęp wolny
Odkryj swój głos
Warsztat Zorki Wollny

Pracująca w niekonwencjonalny sposób z dźwiękiem artystka multimedialna Zorka Wollny poprowadzi warsztaty pracy z głosem, czy jak sama to nazywa – nauki „gry na głosie” dla każdego, nawet dla tych, którzy myślą, że głosu nie mają. Wollny poprzez improwizację, świadome słuchanie siebie samego (i siebie nawzajem), pomoże odnaleźć uczestnikom potencjał i tożsamość ich głosu, lepiej zrozumieć jego muzyczną naturę.

Uczestnicy warsztatów zaprezentują rezultaty swojej pracy 24 sierpnia w ramach koncertu-instalacji przeznaczonej na „chór i orkiestrę” instrumentów elektronicznych.

Jeśli masz więcej niż 13 lat zgłoś się: [email protected]
Zapisy do 18 sierpnia 2019
 

24 sierpnia 18.00, Sala prób
„Confined Walls of Unity" Ine Vanoeveren / Brian Ferneyhough
Recial fletowy

Muzykę Briana Ferneyhougha cechuje napięcie i nieustanna walka z ograniczeniami instrumentu, zapisu nutowego, próby przekroczenia granic ciała i umysłu wykonawcy. Flecistka Ine Vanoeveren opracowała metodę wykonania tego repertuaru, kładąc nacisk na cielesność zapisu. Złożone zapisy struktur muzycznych, poprzez ciało, umysł i instrument wykonawcy, przekształcają się w potężną i emocjonalną muzykę. Ciągła walka o przesuwanie własnych ograniczeń sprawia, że muzyka Briana Ferneyhougha jest tak osobista i żywa.

Podczas gdy „Cassandra’s Dream Song" jest współczesnym przepisaniem starożytnego mitu, „Superscriptio" to matematyczna walka z naturą piccolo. W „Sisyphus Redux" istnieje realne ryzyko doświadczenia filozofii absurdu Camusa, zaś „Carceri d’Invenzione IIb" konfrontuje zarówno wykonawcę, jak i publiczność, z granicami nieznośnie wysokich i głośnych rejestrów. „Unity Capsule" testuje wykonawcę ze względu na ekstremalną długość, a „Mnemosyne" przekracza ograniczenia zapisu nutowego. Rezultatem jest muzyka, która się rozrasta i gmatwa: muzyka niszcząca ograniczone mury jedności.

Recital składa się z sześciu solowych utworów na flet skomponowanych przez Briana Ferneyhougha:

„Superscriptio" na flet piccolo solo (1981) 5’
„Carceri d’Invenzione IIb" na flet solo (1985 – 1986) 11’
„Mnemosyne" na flet basowy i taśmę (1986) 11’
„Unity Capsule" na flet solo (1975-1976) 15’
„Sisyphus Redux" na flet altowy (2011) 8’
„Cassandra’s Dream Song" na flet solo (1970) 10’

 

24 sierpnia 19.00, Sala teatralna
Koncert-instalacja Ewy Justki i Zorki Wollny oraz uczestników warsztatów

Wynik dwudniowych warsztatów z tworzenia prostych instrumentów elektronicznych oraz pracy i gry na własnym głosie. Uczestnicy warsztatów wykonają wspólnie utwór na chór i orkiestrę własnoręcznie zbudowanych instrumentów elektronicznych.

24 sierpnia 21.00, Sala prób
„Récitations" Donatienne Michel-Dansac / Georges Aperghis
Recital na głos solo.

Koncert w hołdzie Edith Scob.

Recital światowej sławy wykonawczyni muzyki współczesnej – Donatienne Michel-Dansac, która wykona niezwykle wymagające i bardzo rzadko słyszane utwory na głos solo Georgesa Aperghisa, między innymi legendarne „Récitations".

Bezlitosny kompozytor chciał, by śpiewaczka czerpała radość z prób łapania tchu, utrudnionego nabierania powietrza. „Recitations” są nie tylko wyczerpujące fizycznie, wymagają także ogromnej muzycznej inteligencji od wykonawcy. „Nie tworzę melodii poprzez łączenie wyższych i niższych nut, używam sylab i fonemów” – Apergis zmontował niezliczone komponenty języka i zapragnął by zabrzmiały - tak prosto, jak to tylko możliwe, oczywiście, czemu nie? I pomimo tego niemalże niewykonalnego żądania (a może właśnie dzięki niemu?) Donatienne Michel-Dansac znajduje w tym spełnienie i radość. „To wyzwanie i wielka przygoda wykonywać „Récitations" – dla widowni także”
W swoich recytacjach Aperghis „rozbija” głos na cząstki elementarne: zgłoski, świsty, zaśpiewy, po to by poprzez stopniowe dodawanie elementów budować coraz bardziej zawiłe i wirtuozowskie składnie i dźwiękowo-słowne struktury. Aperghis w muzyce na głos solo pokazuje niejako swój warsztat kompozytorski od podstaw, krok po kroku pozwalając nam odczuć, jak długą drogę trzeba przebyć od pojedynczego wdechu, pojedynczej litery do stworzenia „pełni głosu”, oddechowo-zgłoskowej symfonii.

„Récitations” na głos solo (1977-1978) 

„Tourbillons” na głos solo (1989)  

„Calmes plats” na głos solo (1992) 

„Pubs-Reklamen” na głos solo (2002-2015) 

„Zig-Bang” na głos solo (2004) 

„Pour Gabrielle” (2013)

25 sierpnia 12.00, Sala prób
Homeostaza – symfonia oddechowa” Dobrawa Borkała

Utwór rozpisany na oddechy. Skomponowany z intencją wygenerowania transformującego doświadczenia u wykonawcy, zarówno na poziomie indywidualnego, jak i kolektywnego atmosferycznego ciała. Pierwsza sekwencja złożona z łagodnych przeponowych wdechów i wydłużonych wydechów obniża aktywność współczulnego układu nerwowego i pobudza przywspółczulny UN. Redukuje reakcję stresową i wprowadza w stan relaksacji. Kolejne sekwencje, poprzez wstrzymywanie oddechu, pobudzają nerw błędny. Uspokajając układ nerwowy pomagają złagodzić ataki paniki i stany lękowe. Aby odczytać partyturę należy zaznajomić się z alfabetem oddechowym, czyli językiem obrazkowym, odzwierciedlającym różne warianty oddechu i połączonego z nim doświadczenia. Czas lektury jest wyznaczany przez tempo oddechu. Wykonawcą partytur oddechowych może stać się każdy, gdyż materiałem artystycznym jest powietrze.

25 sierpnia 13.00, Sala teatralna
„Day Rave" Dambi Kim, Lou Drago, Margherita D'Adamo, Isabel Lewis

Warsztat-koncert poświęcony ucieleśnionemu słuchaniu muzyki – słuchaniu, które zwiększa wrażliwość percepcyjną.

Czerpiąc z różnorodnych perspektyw związanych z tańcem, performansem, feminizmem i teorią queer, filozofią Wschodu, ambientem i clubbingiem, Drago, Kim i Lewis przyjmują własne podejścia do praktyk somatycznych. Interesuje ich długoterminowe zaangażowanie w ucieleśnione działania, dzięki którym możliwe są (choćby przelotne) momenty połączenia z innymi ponad pojedynczą podmiotowością jaźni. Zarówno muzyka, jak i atmosfera „Day Rave" tworzą przestrzeń dla figlarnej eksploracji zamazanych tożsamości i uznania percepcji peryferyjnych. Celem jest aktywne wyjście poza ograniczenia „ja”, nawiązywanie kontaktów za pomocą tańca jako formy duchowej bliskości i przyjacielskich relacji – nie tylko relacji międzyludzkich, ale także relacji ze wszystkimi rzeczami, z którymi współistniejemy.

Bilety:

Koncerty 24 sierpnia: 40 zł
Koncerty 25 sierpnia
12:00 Dobrawa Borkała „Symfonia Oddechowa": 10 zł
13:00 Day Rave (Dambi Kim, Lou Drago, Margherita D’Adami, Isabel Lewis): 20 zł 

Karnet na dwa dni 24-25 sierpnia: 50 zł

Więcej informacji o tej i poprzednich edycjach:

www.nowyteatr.org
https://www.facebook.com/events/456210771777510/

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.