Dziś rusza 13. Festiwal Goldbergowski

29.08.2018
Dziś rusza 13. Festiwal Goldbergowski

Rozpoczyna się 13 edycja Festiwalu Goldbergowskiego w Gdańsku. Festiwal powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora, żyjącego w latach 1727-1756. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą.

Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentariuma także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza zrodziła się również z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska.

Pierwszego dnia festiwalu (środa 29.08.2018 godz. 19.30 Kościół Św. Trójcy) usłyszymy rosyjską orkiestrę instrumentów historycznych Pratum Integrum. Orkiestra została założona w Moskwie w 2003 roku. Jej łacińska nazwa oznacza „nieskoszona łąka” i odwołuje się do świeżości brzmienia ciągle jeszcze mało znanych kompozycji barokowych i klasycznych, stanowiących trzon jej repertuaru. Badania muzykologiczne podjęte przez Pavla Serbina, Dyrektora Artystycznego, pozwoliły Pratum Integrum na wykonanie po raz pierwszy w Rosji ponad dwustu kompozycji (lista zawiera dzieła takich kompozytorów jak między innymi Theodor Schwartzkopf, Anton Ferdinand Tietz, Antonio Rosetti i Joseph Wölfl). Tym razem w wykonaniu również będziemy mogli usłyszeć dzieła mniej znanych kompozytorów, m.i n. Georga Simona Löhleina, Maxima Berezovskiego oraz Franza Kerzelli.

W drugim dniu (czwartek 30.08.2018 godz. 19.30 Kościół Św. Trójcy) usłyszymy utwór którego na tym festiwalu nie mogło zabraknąć – Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha. Wykona je francuski klawesynista Jean Rondeau. ean Rondeau studiował grę na klawesynie u Blandine Verlet przez ponad 10 lat. Następnie kształcił się w zakresie gry basso continuo, gry na organach, fortepianie, jazzu i improwizacji oraz dyrygentury. Dalsze studia podjął w Konserwatorium Paryskim, kończąc je z wyróżnieniem, i w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. W 2012 roku, w wieku zaledwie 21 lat, został najmłodszym zdobywcą pierwszej nagrody na International Harpsichord Competition w Bruges (Mafestival 2012), wygrywając jednocześnie nagrodę EUBO Development Trust i zdobywając uznanie jako najbardziej obiecujący młody muzyk Unii Europejskiej. W tym samym roku zajął drugie miejsce na Prague Spring International Harpsichord Competition (64. edycja Festiwalu 2012), a także otrzymał wyróżnienie za najlepszą interpretację współczesnego utworu napisanego specjalnie na potrzeby konkursu. W 2013 roku wygrał Prix des Radios Francophones Publiques. Rondeau jest zapraszany na występy solo, kameralne i orkiestrowe w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Często występuje z barokowym kwartetem Nevermind. Poza swoją działalnością jako klawesynista, założył zespół Note Forget, prezentujący jego własne jazzowe utwory i improwizacje na fortepianie.

Trzeciego dnia festiwalu (piątek 31.08.2018 godz. 19.30 Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku) usłyszymy utwory polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina oraz Karola Kurpińskiego, które zagra japoński pianista Naruhiko Kawaguchi na historycznych fortepianach: Pleyel - Paryż 1842, Wiszniewski - Gdańsk 1842/43. Naruhiko Kawaguchi jest zdobywcą nagród na konkursach na całym świecie, między innymi The International Competition Musica Antiqua Bruges w 2016 roku, pierwszego Rome Fortepiano International Competition (Premio Muzio Clementi), Geelvinck Fortepiano Concours w 2015 roku (Amsterdam) i Stanley Hoogland Square Piano Award w 2016 roku.

W nastrój średniowiecznej zadumy wprowadzi nas czwartego dnia festiwalu (sobota 1.09.2018 godz. 19.30 Kościół Św. Trójcy ) żeński zespół Flores Rosarum, co oznacza po łacinie „płatki róż”. Zespół powstał w 2007 r. z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen. Flores Rosarum swoje zainteresowania koncentruje wokół zachodniej monodii liturgicznej, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewów należących do polskiej tradycji liturgicznej, zawartych w polskich rękopisach liturgiczno-muzycznych.

Na zakończenie festiwalu (niedziela 2.09.2018 godz. 17.00 Kościół Św. Trójcy) usłyszymy muzykę gdańskich kapelmistrzów w wykonaniu Goldberg Baroque Ensemble. Baroque Ensemble to zespół muzyczny założony i prowadzony od 2008 roku przez Andrzeja Szadejko specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej zgodnie z historyczną konwencją na instrumentach z epoki. Szczególny nacisk w poszukiwaniach muzycznych artyści kładą na prezentację twórczości kompozytorów działających na Pomorzu. Zespół nagrał już 6 płyt, które zyskały nominacje do wielu nagród, m.in. nagrody Gazety Wyborczej w dziedzinie muzyki klasycznej – SZTORM, oraz nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej – FRYDERYK. Nagrania zespołu stały się podstawą programową kursów historii muzyki pomorskiej na wydziale Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, ostatnio debiutował z sukcesem na Newbury Spring Festival w Wielkiej Brytanii.

Wydarzenie jest objęte patronatem Presto

Więcej informacji i kompletny program wydarzenia można znaleźć TUTAJ

{red.}

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.