Kompozytorki których nie znacie... a może znacie?

08.03.2018
Francesca Caccini

Kobieta nie powinna marzyć o komponowaniu. Jeszcze żadnej się to nie udało, czemu mnie miałoby się udać? - pisała Clara Schumann. Mogła nie wiedzieć o swoich poprzedniczkach, liczniejszych niż mogłoby się wydawać. Choć świat muzyczny przez wieki był zdominowany przez mężczyzn, niektórym kobietom nie wystarczała możliwość zabawiania gości śpiewem, lub grą na fortepianie i odważyły się tworzyć własną muzykę. Które z nich znacie?

Hildegarda z Bingen (1098-1179)

Benedyktynka, pisarka, kompozytorka. Autorka wielu utworów religijnych (do dziś przetrwało blisko 80), spośród których najsłynniejszą jest Ordo Virtutum, najstarszy z zachowanych moralitetów. W sztuce tej możemy znaleźć melodię ludzkiej duszy i 16stu cnót. Jedynie diabeł nie doczekał się swojej melodii i dostał rolę mówioną.

Francesca Caccini (1587-1640)

Śpiewaczka, lutnistka, poetka i kompozytorka, córka sławnego renesansowego kompozytora Giulio Cacciniego. Była najbardziej wpływową kobieta muzycznego świata swojej epoki. Niestety niewiele z jej utworów zachowało się do dzisiaj. Jej sceniczne dzieło La liberazione di Ruggiero jest uważane za pierwszą operę skomponowaną przez kobietę.

Barbara Strozzi (1619-1677)

Pochodząca z Wenecji autorka wielu wokalnych dzieł o tematyce świeckiej, przeznaczonych głównie na sopran z towarzyszeniem instrumentu.

Louise Farrenc (1804-1875)

Doskonała flecistka, zasłynęła dzięki występom ze swoim mężem, flecistą Aristidem Farrenc, podczas których często wykonywane były jej utwory. Była też pierwsza kobietą w muzycznej branży, której udało się wywalczyć, by wypłacano jej gażę równą wynagrodzeniu mężczyzn.

Fanny Mendelssohn (1805-1847)

Siostra Felixa Mendelssohna, jest autorką ponad 460 kompozycji. Tworzyła głównie muzykę kameralną, utwory fortepianowe oraz pieśni. Jej utwory fortepianowe często mają charakter pieśni i noszą nazwę pieśni bez słów. Uważana jest za twórczynię tego gatunku, wspaniale później rozwiniętego przez Felixa Mendelssohna Wiele z jej dzieł zostało wydanych pod nazwiskiem jej brata.

Clara Schumann (1819-1896)

Żona Roberta Schumanna, wybitna pianistka. Kompozycji uczyła się od ojca, Friedricha Wiecka i swój pierwszy koncert fortepianowy skomponowała w wieku 14stu lat. Po ukończeniu 30 lat straciła jednak wiarę w swoje umiejętności.
- Kiedyś myślałam, że mam talent – pisała – ale porzuciłam już myśl o twórczości. Kobieta nie powinna marzyć o komponowaniu. Jeszcze żadnej się to nie udało, czemu mnie miałoby się udać?

Cécile Chaminade (1857-1944)

Komponowała od wczesnego dzieciństwa, już w wieku ośmiu ta występowała z własnymi kompozycjami przed Georgem Bizetem. Pisała głównie utwory na fortepian oraz, popularne w tym czasie, pieśni salonowe. Kompozytor Ambroise Thomas powiedział o niej: „To nie jest kobieta, która komponuje, a kompozytor który jest kobietą”.

Amy Beach (1867-1944)

Pierwsza amerykańska kompozytorka, której udało się osiągnąć popularność. Swoja karierę rozpoczynała jako pianistka, jednak po wyjściu za mąż zgodziła się ograniczyć swoje występy do udziału w charytatywnym koncercie raz do roku. Po śmierci męża wyruszyła w tournée po Europie, z dużym sukcesem wykonując własne kompozycje. Do jej najbardziej znanych dzieł należą Msza Es-dur oraz Symfonia Celtycka.

{MN, źródło: classicfm}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.