Między tradycją a nowatorstwem [podsumowanie sezonu 2017/18 w Teatrze Wielkim w Poznaniu]

Pięć premier, przeszło kilkadziesiąt spektakli, koncerty, recitale, wydarzenia o charakterze edukacyjnym i społecznym, zarówno o zasięgu lokalnym, jak i międzynarodowym wypełniły w poznańskiej operze sezon artystyczny 2017/2018.

Pierwsza premierę Rigoletto (14.10.2018) Verdiego recenzował w „Ruchu Muzycznym" Krzysztof Stefański: Przygotowany przez Marcina Bortkiewicza spektakl (...) aż tętni życiem, nie zatrzymuje się w miejscu nawet na chwilę. Doceniono w szczególności odtwórczynię partii Gildy Aleksandrę Kubas-Kruk.

Równie pozytywne recenzje otrzymali śpiewacy zaangażowani do drugiej premiery sezonu Legendy Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego (reż i chor. Robert Bondara, kier. muz. Tadeusz Kozłowski). Spektakl wieńczył ogólnopolskie obchody stulecia urodzin kompozytora. Warto podkreślić, że jako pierwszy w historii gmachu pod Pegazem był streamingowany. Poznańska opera jest uczestnikiem międzynarodowego projektu OPERA VISION prowadzonego przez Stowarzyszenie OPERA EUROPA. Wprowadzenie streamingu okazało się strzałem w dziesiątkę – znakomicie przygotowana muzycznie i reżysersko Legenda Bałtyku przyczyniła się nie tylko do promocji teatru, ale i muzyki polskiej w ogóle. Realizacja otrzymała nominację do Nagrody im. J. Kiepury w kategorii „najlepszy spektakl".

Po przeszło stuletniej nieobecności na scenach operowych w Polsce wystawiono monumentalnych Śpiewaków norymberskich (4.03.2018). Istotny okazał się fakt, podkreślany przez Gabriela Chmurę, dyrektora artystycznego teatru i kierownika muzycznego przedstawienia, że poznański teatr dysponuje zarówno orkiestrą, jak i zespołem solistycznym będącym w stanie wykonać to dzieło. Premiera opery Wagnera przyciągnęła do Poznania wielbicieli kompozytora z całej Europy. Ukazała się znaczna liczba recenzji, a niemiecka telewizja 3SAT z tej okazji przygotowała reportaż.

Zgodnie z założeniami dyrekcji teatru raz w roku wprowadzone jest do repertuaru dzieło nowo, pisane na zamówienie poznańskiej sceny. W sezonie 2017/2018 był to balet Trojan (12.05.2018) z muzyką Gabriela Kaczmarka, w choreografii i reżyserii Viktora Davydiuka. Młody zespół realizatorów zawładnął sercem publiczności. Juliusz Tyszka recenzował: Doprawdy, rzadko się zdarza obejrzeć i wysłuchać w teatrze operowym kompozycję taneczno-muzyczną tak spójną, a zarazem tak poruszającą (teatralny.pl). Warto podkreślić społeczny aspekt przedstawienia. Realizatorzy zaprosili najpierw na warsztaty, a potem do udziału w spektaklu poznaniaków.

Sezon zakończył Napój miłosny Donizettiego (17.06.2018) w reżyserii Andriya Zholdaka. Nowatorskie odczytanie, dobitna dramaturgia, wyśmienite kreacje solistyczne – przedstawienie wywołało dyskusje o granicy między tradycją a nowoczesnością w teatrze operowym. Piotr Urbański pisał: "Napój miłosny" to przedstawienie świetne, poruszające, nieoczywiste, zabawne, a także muzycznie po prostu zjawiskowe (Kultura u podstaw).

Sezon to nie tylko opery i balety, ale także koncerty, konkursy, dodatkowe prezentacje i wydarzenia towarzyszące prezentacjom artystycznym.

17 września 2017 odbył się Koncert inaugurujący sezon, który jednocześnie był jubileuszem 30-lecia pracy Barbary Kubiak. We współpracy z Teatrem Polskim w Poznaniu_1875 zorganizowano konkurs Metafory Rzeczywistości (październik 2017), do którego wpisano nową kategorię "sceniczna forma muzyczna". Laureatem został poznański kompozytor Jerzy Fryderyk Wojciechowski z operą kameralną Ofelia.

Wydarzeniem, które przyciągnęło nową publiczność do teatru, okazał się koncert Pietro Mascagni, „Rapsodia Satanica” – projekcja filmu z muzyką na żywo (22.10.2017). Wydarzeniu towarzyszyła wystawa artefaktów związanych z życiem kompozytora. 26 kwietnia 2018miao miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu – Recital Aleksandry Kurzak. Solistka należy do czołówki artystek operowych na świecie i regularnie występuje na najważniejszych scenach muzycznych, takich jak: MET, Royal Opera House, Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper czy Opera de Paris. W ramach cyklu Opera w Bazarze Poznańskim odbył się recital Joanny Freszel. Sopranistka jest laureatką Paszportu Polityki.

Teatr Wielki w Poznaniu jako pierwszy w Polsce rozpoczął przygotowania do Roku Moniuszki, organizując 5 maja happening Urodziny Moniuszki.

Wydarzenia te są efektem pracy wielu osób. To także konsekwentnie realizowana idea, w której poznańska opera szuka nowych rozwiązań i mówi o sprawach ważnych, pielęgnując jednocześnie tradycję i dorobek historyczny.

{info. pras}

 

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów