Polecane

16 Styczeń 2018
Artysta odchodzi zwykle w mniejszym lub większym szumie medialnym. I zostawia po sobie trwały ślad. Smutek po jego śmierci trwa tylko chwilę, zaś emocje, które budzi jego twórczość – znacznie dłużej. Na szczęście.
Maja Baczyńska, wicenaczelna Presto, wspomina zmarłą 15 stycznia 2018 roku, w wieku zaledwie 46 lat, Dolores O'Riordan, charyzmatyczną wokalistkę The Cranberries:
10 Styczeń 2018
11 i 12 stycznia Gustavo Dudamel dyryguje Wiedeńskimi Filharmonikami w austriackim Musikverein, złotej, najbardziej prestiżowej sali koncertowej Europy. W programie Symfonia Nr 10 Gustava Mahlera i Symfonia Fantastyczna Hectora Berlioza.
A po zakończeniu próby wyglądał tak, co zapowiada całkiem udane koncerty.
9 Styczeń 2018
Joanna Freszel, Paszport Polityki w kategorii Muzyka poważna | fot. Polityka / Leszek Zych
Początek roku to czas podsumowań, nominacji do szeregu nagród, gal wręczenia. Dziś, 9 stycznia w Teatrze Wielkim Operze Narodowej po raz 25. wręczono Paszporty Polityki dla wybitnych młodych twórców i artystów. Ta prestiżowa nagroda kulturalna w Polsce przyznawana jest na podstawie wskazań niezależnych krytyków z różnych mediów, którzy nominują, ich zdaniem, najciekawsze osobowości twórcze minionego roku. Kapituła Nagrody złożona z dziennikarzy tygodnika Polityka wybiera ostatecznie laureatów w następujących kategoriach: film, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. 
7 Styczeń 2018
Agnieszka Duczmal, fot. Katarzyna Babka
„Prawdziwy dyrygent powinien być sobą i bez względu na płeć emanować charyzmą, z którą musi się urodzić. Ta szczególna osobowość, szczególne wyczucie muzyki – jej wielobarwności, plastyczności, oddechu, różnorodności emocji – jest najważniejsza. Można być kapralem, ale bez charyzmy nie stworzy dyrygent z muzykami w orkiestrze zapierającej dech interpretacji.”Agnieszka Duczmal opowiada o swoim zawodzie w szczerej rozmowie z Adrianą Borowską.
Dyrygentura wydaje się być – wśród wszystkich aktywności związanych z muzyką – nadal najbardziej zmaskulinizowana. Dlaczego?
7 Grudzień 2017
KINGA A. WOJCIECHOWSKA: Dlaczego to robimy?
Stanęłam kiedyś oko w oko z jeleniem. Długo patrzyliśmy na siebie. A może był to ułamek sekundy, który wydał mi się wiecznością. Nigdy tego nie zapomnę. Środek rezerwatu przyrody i absolutna leśna cisza. W zieleni rogaty stwór przyglądał mi się bacznie. Zamieniłam się w kamień i trwałam w bezruchu, dopóki nie odszedł. Zdałam sobie sprawę, że czuję się jak intruz. Nie powinnam się tu znaleźć, miejska dziewczyna.
A przecież nie zawsze tak było. Ludzie żyli w zgodzie z naturą, która podpowiadała im, jak postępować. Ale im ciągle było mało i dlatego wszystko zmienili. – Pisze redaktor naczelna w Uwerturze Presto #19. Nie jest jednak wcale pesymistycznie.
24 Listopad 2017
Tylko w dniach 24, 25, 26 listopada (piątek, sobota, niedziela) prenumerata magazynu Presto na rok 2018, Presto #18 i najnowsze Presto #19 - w promocyjnej cenie - o 50% taniej!
7,50 zł zamiast 14,99 zł - to weekendowa cena za archiwalne Presto #18 i za nowe (!) Presto #19. 30 zł zamiast 59 zł - to z kolei cena prenumeraty Presto na rok 2018.
Jak zdobyć numery Presto i prenumeratę w tak atrakcyjnych cenach? 
To proste. Dokonaj wpłaty:
22 Listopad 2017

"W imieniu rodziny, z ciężkim sercem zawiadamiamy, że odszedł  Dmitry Hvorostovsky - ukochany baryton operowy, mąż, ojciec, syn i przyjaciel - w wieku 55 lat. Po 2,5 roku walki z rakiem mózgu, umarł cicho dzisiejszego ranka, 22 listopada, otoczony rodziną, blisko domu w Londynie, UK. Nie ciepło jego głosu i jego dusza zawsze będą z nami" - czytamy dziś ze smutkiem na fanpage'u Dmitriego. Pierwsze kondolencje złożył Piotr Beczała: Drogi Dima, zawsze będziesz w naszych sercach! Spoczywaj w pokoju Mój Przyjacielu - kondolencje dla rodziny, Florence i dzieci - trzymajcie się.
R.I.P. Maestro!


 
4 Listopad 2017
Nie, nie, orzeszki Felix nie mają nazwy od jego imienia. Tak nam się skojarzyło - bo z Mendelssohnem trochę jak z orzeszkami - niby często się z nim stykamy, choćby na ślubach, a tak mało o nim wiemy. Dziś jest okazja, bo 4 listopada mija 170 lat od jego śmierci.
Wyszukaliśmy dla Was kilka informacji. Wy poszukajcie pozostałych [zostawcie w komentarzu <3 ]
2 Listopad 2017
Gościł na demonicznej okładce Presto #4. Powoli zaczyna gościć w filharmoniach i na płytach. 2 listopada obchodzimy 141. rocznicę jego urodzin. Przedstawiciel modernizmu w muzyce, który z powodzeniem mógłby konkurować z Karolem Szymanowskim. Do czego Szymanowski starał się nie dopuścić. Niestety, dopomogła mu w tym wojna, bo podczas Powstania Warszawskiego większość rękopisów Eugeniusza Morawskiego uległa zniszczeniu. Dobrym duchem zapomnianego kompozytora jest w Polsce Monika Wolińska (dawniej np. w Filharmonii Gorzowskiej, na Woodstocku, obecnie na stypendium w Operze w Dallas). Odkrywał go też muzykologicznie nasz redakcyjny kolega Oskar Łapeta. Jego artykuł o Morawskim możecie przeczytać w Presto #4: 
27 Październik 2017
MARIA NOWROT: Tematy z muzyki klasycznej można spotkać w zaskakujących kontekstach. Habanera z opery „Carmen” G. Bizeta jako tło do mycia podłóg pachnącym płynem? Cwał Walkirii Wagnera reklamujący samochody? A może utwory Chopina podkreślające lekkość nadzienia kokosowych łakoci? Albo „Marsz turecki” Mozarta towarzyszący rozwijającej się w nieskończoność… rolce papieru toaletowego? Kreatywność specjalistów od marketingu nie zna granic. Jest jednak utwór, który nie ma sobie równych jeśli chodzi o częstotliwość, z jaką się pojawia w reklamach i w filmach, a także jako zapożyczenie w muzyce popularnej.
„Carmina Burana” Carla Orffa, a w szczególności „O Fortuna” – potężne, imponujące otwarcie, które brzmi tak:

Strony