Postać tygodnia

15 Styczeń 2018
Kompozytor, aranżer, pianista, artysta nietuzinkowy, przekorny, medytujący, wrażliwy. Sprawia, że podczas rozmowy przenosimy się w jakiś inny wymiar, daleko od codziennych trudnych spraw, niepokojów, nawet jeśli właśnie one są przedmiotem konwersacji.
Tym razem pretekstem do rozmowy była nowa płyta Grohman Orchestra „Klasyka Polskiej Rozrywki”. Porozmawialiśmy więc chwilę: o trudnych aranżach, cytatach z klasyki w piosenkach pop, o optymistycznych interpretacjach. A potem w moje ręce wpadła solowa płyta Krzysztofa Herdzina i całkowicie zmieniła temat rozmowy…
3 Styczeń 2018
Pretekstem spotkania była płyta. Klasyka polskiej rozrywki. Hity Perfectu, Bajmu czy Czesława Niemena zaaranżowane przez Krzysztofa Herdzina na orkiestrę kameralną. Jednak z Tomaszem Gołębiewskim, skrzypkiem Filharmonii Łódzkiej i managarem Grohman Orchestra, nie da się porozmawiać na jeden temat. Zaczęliśmy więc od płyty, a skończyliśmy na… A zresztą – przeczytajcie.
Kinga A. Wojciechowska: Proszę wytłumaczyć się z wybranych na płytę utworów. Bo słucham i się gubię. Niektóre piosenki to rzeczywiście podróż sentymentalna. Inne są już kompletnie archaiczne, nawet dla mnie (rocznik 1978). Z drugiej strony na hasło klasyka rozrywki sama mam problem z określeniem, co nią jest, co ją najlepiej reprezentuje…
13 Październik 2017
21 października będzie miał premierę 205. spektakl w jego reżyserii: "Romeo i Julia" w operze w Bytomiu. Pracuje od ponad 25 lat. Kiedyś powiedział, że opery nie lubił. A wydaje się, że to dla niego ten gatunek został stworzony. Może dlatego, że Michał Znaniecki poprzez swoje spektakle mówi nam po prostu o życiu, o jego ciemnych, jasnych stronach, mówi o tym, co widzi, co czuje, sięga głębiej, nie tylko pod skórę, ale do serca i duszy. Wiedzie trudne ale bardzo piękne życie, o którym mówi na łamach książki - wywiadu rzeki "Złota klatka" - wydanej w prestiżowej serii PWM. Przedsmakiem lektury niech będzie okolicznościowa rozmowa związana z premierą w Operze Śląskiej:
9 Październik 2017
Mikołaj Stroiński, fot. arch. prywatne
 
Jest kompozytorem pełnokrwistym, żadnego gatunku filmowego się nie boi. Ani serialu. Nosi brzemię, całkiem pewnie przyjemne, kompozytora muzyki do gry „Wiedźmin”. Możliwe, że już niebawem obejrzymy ekranizację tego dzieła w odcinkach z jego muzyką. Zanim to nastąpi, rozmawiamy z Mikołajem Stroińskim* o rodzinie, samotności, wytrwałości. I o muzyce oczywiście.
rozmawiają Kinga A. Wojciechowska i Maja Baczyńska
współpraca: Adrian Nowak
Część I – RODZINA
21 Wrzesień 2017
RODZINA to temat wiodący Presto #18. Kiedy zobaczyłem zdjęcie rodziny Justiny Auskelyte, wiedziałem, że będę musiał z nią porozmawiać. I zrobiłem to.
Justina Auskelyte jest litewską skrzypaczką młodego pokolenia. Już dobrze znana u siebie w kraju, zaczyna podbijać sale koncertowe także za granicą. W zeszłym roku, razem z Cesare Pezzi, włoskim pianistą, Justina nagrała dla Naxos swój pierwszy album. Album ukazał się w maju 2017 r. Mianowana na stanowisko asystenta profesora, Justina uczy także gry na skrzypcach w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie.
Władysław Rokiciński: Czy pamięta Pani, jak to się zaczęło? Kiedy zrodził się pomysł naszej rozmowy?
3 Lipiec 2017
WŁADYSŁAW ROKICIŃSKI: Gruzja, daleki bliski kraj. Moja mama była nauczycielką w szkole w Radomiu, a nazwisko jednej z jej koleżanek, szkolnej higienistki, brzmiało: Tedeszwili. Kiedy zapytałem mamę, co to za nazwisko, odpowiedziała: gruzińskie. To było po raz pierwszy w moim życiu, kiedy usłyszałem gruzińskie nazwisko. A kiedy także wiele lat temu, zobaczyłem fotografię – a właściwie książkową ilustrację – z górskim krajobrazem Swanetii: wioskę z wieloma tak charakterystycznymi dla regionu, kamiennymi wieżami obronnymi, wiedziałem, że nigdy tego nie zapomnę. Tylko raz w życiu, dawno temu, kiedy Gruzja była jeszcze częścią Związku Radzieckiego, zdarzyło mi się być w Tbilisi i w kilku jeszcze innych miejscach turystycznych.
26 Czerwiec 2017
W poznańskim Teatrze Wielkim, 13. maja, odbyła się premiera baletu „Anna Karenina” Rodiona Szczedrina. Anny Kareniny jest jedną z najbardziej znanych bohaterek wielkiej literatury. Jeśli nawet ktoś nie czytał powieści Lwa Tołstoja, to może przynajmniej o niej słyszał. Nie mówiąc już o wielkiej liczbie adaptacji filmowych, z których pierwsza powstała w 1911 roku, a najnowsza – w roku 2012. Wielką powieść filmowano na przestrzeni stu lat! Baletowa „Anna Karenina” też ma swoją historię, ale spektakl w Poznaniu dopisuje do niej nową kartę. O to – i jak to w ogóle jest tworzyć nowe choreografie – pytam dyrektora baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu i choreografa premierowego spektaklu, Tomasza Kajdańskiego.
8 Maj 2017
MAJA BACZYŃSKA: Miałam z nim niezwykłą więź (…) Trudno mi dziś słuchać jego nagrań, tak bardzo mi go brakuje – wspomina Elena Rostropowicz, pianistka, córka wybitnego wiolonczelisty-wirtuoza oraz sopranistki Galiny Vishnevskayi.
Chciał inspirować współczesnych kompozytorów do pisania na wiolonczelę – i z sukcesem. 127 utworów zostało napisanych i jemu zadedykowanych – kontynuuje Elena, z inspiracji Rostropowiczaa powstały m.in. kompozycje Sergiusza Prokofiewa, Dymitra Kabalewskiego, Benjamina Brittena czy Dymitra Szostakowicza.
25 Kwiecień 2017
WŁADYSŁAW ROKICIŃSKI: Rola Królowej Nocy uchodzi za najbardziej wymagającą w twórczości Mozarta. Rozmawiam z artystką, która wykonuje ją najlepiej na świecie.

Strony