Postać tygodnia

11 Kwiecień 2018
NADIA ATTAVANTI: Z Marceliną Beucher* spotkałam się w niewielkiej restauracyjce w Wilanowie, tuż po próbie do operetki „Księżniczka czardasza” w reżyserii Michała Znanieckiego, realizowanej przez Mazowiecki Teatr Muzyczny, w której Marcelina już 12 i 13 kwietnia zaśpiewa tytułową rolę. Tę pełną pozytywnej energii, piękną i utalentowaną śpiewaczkę (sopran) miałam okazję poznać, gdy występowała w czterech rolach w Opowieściach Hoffmanna w Krakowie – i od tego momentu jestem jej oddaną wielbicielką. Niedawno zachwycała też w tytułowej roli w barokowej operze „Armide” Jeana Baptiste'a Lully’ego w Warszawskiej Operze Kameralnej. A ja bardzo się cieszę, że mimo tak dużej ilości pracy, młoda śpiewaczka znalazła chwilę na rozmowę ze mną.
4 Kwiecień 2018
W 2016 roku otrzymała Paszport Polityki w kategorii Muzyka Poważna. To wtedy naszą utalentowaną dyrygentkę zauważył tzw. mainstream. Sukcesy odnosiła już dużo wcześniej. Debiutowała na drugim roku studiów (2002), później asystowała mistrzom batuty – Jerzemu Maksymiukowi, Adrzejowi Boreyce, Richardowi Rosenbergowi, a w 2015 roku otrzymała stypendium Boston Symphony Orchestra, jednej z najlepszych orkiestr na świecie. Wśród wielu wyróżnień ma na koncie Srebrną Batutę – II miejsce w 2012 roku na konkursie Fitelberga w Katowicach. A niedawno spełniła swoje marzenie z dzieciństwa… I o tym rozmawiamy...
Kinga Wojciechowska: Pamiętasz, kiedy zaczęłaś marzyć o dyrygowaniu?
30 Marzec 2018
Mateusz Smoczyński foto Zosia Zija & Jacek Pióro
Dwa lata temu wygrał II Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Z. Seiferta i zrobiło się o nim głośno. Miał nagrać płytę, ale to niełatwe, gdy się daje sto koncertów rocznie. W studiu pojawił się dopiero w październiku zeszłego roku. Powstały „Metamorfozy”. O nich, o zabawie muzyką, o tym, dlaczego odszedł z zespołu swoich marzeń – z Mateuszem Smoczyńskim rozmawia Kinga A. Wojciechowska.
Tytuł Twojej nowej płyty to „Metamorfozy”. A jakie metamorfozy przechodził Mateusz Smoczyński – prywatnie i zawodowo?
20 Marzec 2018
KS ADRIAN NOWAK: Dokładnie rok po premierze „Mocy Przeznaczenia” w Operze Śląskiej - 18 marca - odbyła się niezwykła uroczystość. Śląska publiczność znów mogła rozpłynąć się w pięknej muzyce Verdiego, jednak to nie przedstawienie było tego dnia najważniejsze. Spektakl poświęcony był Tomaszowi Koninie, przedwcześnie zmarłemu reżyserowi, dla którego ubiegłoroczna premiera była ostatnią w karierze. Po bardzo dobrym przedstawieniu krótka prezentacja przybliżyła postać artysty a po niej w imieniu prezydenta Andrzeja Dudy matce reżysera – Barbarze Koninie - wręczono uroczyście Order Odrodzenia Polski, pośmiertnie odznaczając nim jej syna.
13 luty 2018
Na organizowane w tym roku w styczniu (Katowice) i lutym (Warszawa) koncerty muzyki filmowej Hansa Zimmera (Hans Zimmer Tribute Show) bilety wyprzedały się w kilka tygodni od ogłoszenia dat wydarzeń. Majowy koncert w Gdyni prawdopodobnie także będzie wyprzedany. Pora zapytać – co takiego ma w sobie twórczość tego niemieckiego kompozytora, że jesteśmy gotowi przejechać dziesiątki a nawet setki kilometrów, żeby posłuchać suit z największych kinowych hitów – m.in. Incepcji, Interstellara, Cienkiej czerwonej linii czy Supermana? Odpowiedzi szuka Tomasz Goska, felietonista Presto filmowego i redaktor naczelny portalu filmmusic.pl
27 Styczeń 2018
Jesteś przewidywalny/a jak muzyka Mozarta… Słyszeliście kiedyś ten docinek pod swoim adresem? Pocieszę Was – jeśli Wasza przewidywalność ma w sobie tyle wdzięku, co utwory tego wiedeńskiego kompozytora, to uwagę tę należy traktować tylko i wyłącznie jako komplement!
Wolfgang Amadeusz Mozart, cudowne dziecko, pierwszy freelancer, niedoceniony za życia geniusz, uwielbiany do dziś autor nieśmiertelnych hitów. Jego muzyka jest nie tylko często grana na salach koncertowych, ale również wykorzystywana na przykład jako ścieżka dźwiękowa do filmów i programów telewizyjnych. Są takie melodie, które na pewno znacie… ale czy wiecie, że napisał je Mozart?
21 Styczeń 2018
Mam bardzo głębokie przekonanie, że nie jesteśmy narodem głuchym, ale wrażliwie wyczulonym na piękno muzyki. Tak, jak gromadzimy książki, powinniśmy zbierać płyty z muzyką wartościową i piękną. Niemniej ktoś powinien być przewodnikiem po tym świecie, umieć wskazać, co warto mieć, żeby posłuchać.
Bogusław Kaczyński (02.05.1942-21.01.2016)
Polski dziennikarz, publicysta i krytyk muzyczny, popularyzator opery, operetki i muzyki poważnej, teoretyk muzyki, animator kultury, prezenter i autor programów telewizyjnych.
15 Styczeń 2018
Kompozytor, aranżer, pianista, artysta nietuzinkowy, przekorny, medytujący, wrażliwy. Sprawia, że podczas rozmowy przenosimy się w jakiś inny wymiar, daleko od codziennych trudnych spraw, niepokojów, nawet jeśli właśnie one są przedmiotem konwersacji.
Tym razem pretekstem do rozmowy była nowa płyta Grohman Orchestra „Klasyka Polskiej Rozrywki”. Porozmawialiśmy więc chwilę: o trudnych aranżach, cytatach z klasyki w piosenkach pop, o optymistycznych interpretacjach. A potem w moje ręce wpadła solowa płyta Krzysztofa Herdzina i całkowicie zmieniła temat rozmowy…
3 Styczeń 2018
Pretekstem spotkania była płyta. Klasyka polskiej rozrywki. Hity Perfectu, Bajmu czy Czesława Niemena zaaranżowane przez Krzysztofa Herdzina na orkiestrę kameralną. Jednak z Tomaszem Gołębiewskim, skrzypkiem Filharmonii Łódzkiej i managarem Grohman Orchestra, nie da się porozmawiać na jeden temat. Zaczęliśmy więc od płyty, a skończyliśmy na… A zresztą – przeczytajcie.
Kinga A. Wojciechowska: Proszę wytłumaczyć się z wybranych na płytę utworów. Bo słucham i się gubię. Niektóre piosenki to rzeczywiście podróż sentymentalna. Inne są już kompletnie archaiczne, nawet dla mnie (rocznik 1978). Z drugiej strony na hasło klasyka rozrywki sama mam problem z określeniem, co nią jest, co ją najlepiej reprezentuje…
13 Październik 2017
21 października będzie miał premierę 205. spektakl w jego reżyserii: "Romeo i Julia" w operze w Bytomiu. Pracuje od ponad 25 lat. Kiedyś powiedział, że opery nie lubił. A wydaje się, że to dla niego ten gatunek został stworzony. Może dlatego, że Michał Znaniecki poprzez swoje spektakle mówi nam po prostu o życiu, o jego ciemnych, jasnych stronach, mówi o tym, co widzi, co czuje, sięga głębiej, nie tylko pod skórę, ale do serca i duszy. Wiedzie trudne ale bardzo piękne życie, o którym mówi na łamach książki - wywiadu rzeki "Złota klatka" - wydanej w prestiżowej serii PWM. Przedsmakiem lektury niech będzie okolicznościowa rozmowa związana z premierą w Operze Śląskiej:

Strony