Postać tygodnia

8 Marzec 2020
W Dzień Kobiet otwieramy nowy cykl – 13 miniportretów „królowych kina”, czyli galerię osobowości. Znajdą się wśród nich wyjątkowe reprezentantki branży filmowej, szczególnie reżyserki filmów, w tym dokumentalistki, oraz kompozytorki, scenografki, kostiumografki, scenarzystki, reżyserki dźwięku czy producentki.
Przez 13 miesięcy, od 8 marca 2020 r. do 8 marca 2021 r, będziemy zamieszczali krótkie biogramy kobiet istotnych dla polskiego kina, których artystyczną drogę warto śledzić lub sobie przypomnieć. Będziemy się kierowali subiektywnym punktem widzenia, ale jesteśmy otwarci na Wasze komentarze. Może kogoś ważnego jednak przeoczyliśmy, kto wie...?
10 luty 2020
„Wielcy ludzie potrafią być niezwykle skromni” – mówił Edward Pałłasz o Witoldzie Lutosławskim. „Wielkość” człowieka bywa dostrzegana czy doceniana dopiero po jego śmierci. Jakby to ona była najważniejszym momentem w jego życiu, taką apostrofą na samym końcu zdania. W jakiś sposób czyjś brak pozwala docenić obecność, usensualnia ją w nas. Tym mocniej koncentrujemy uwagę na kimś czy na czymś, im bardziej nam go brakuje. Tęsknimy, wspominamy, rozpamiętujemy dopiero wtedy, gdy kogoś lub czegoś... nie ma.
Edward Pałłasz, wspominając Konrada Swinarskiego, pisał:
2 luty 2020
„San Francisco Jazz” pisze o nim: „największy żyjący kubański pianista”. Kiedy wchodzi na scenę, natychmiast rzuca się w oczy jego 198 centymetrów wzrostu. Kiedy siada do fortepianu, nawet koncertowy steinway zamienia się w dziecięcą zabawkę. Kiedy zaczyna grać, wszelkie wątpliwości znikają: to prawda, Chucho Valdes jest największy.
Początek: być takim jak ojciec
22 Listopad 2019
70 procent mojej muzyki to muzyka sakralna. Właściwie to jest całe moje życie od zarania, bo choć pierwsze utwory pisałem na skrzypce, jak miałem 6 czy 7 lat, to potem powolutku zacząłem już pisać muzykę sakralną – Krzysztof Penderecki opowiada także o tym, dlaczego nigdy nie przestał wierzyć i jak muzyka zmienia człowieka.
Kinga A. Wojciechowska: W okolicach trzydziestki postanowił się Pan zmierzyć z Bogiem muzyki sakralnej – Bachem.
22 Październik 2019
fot. Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury zostały rozdane. Ze zwycięzcą w kategorii najlepszy śpiewak operowy Stanisławem Kuflyukiem o operze, wierze i o tym, dlaczego ma wrażenie, że ktoś zagląda mu do buzi rozmawia Wojciech Pietrow.
Wojciech Pietrow: Denerwuję się Pan, gdy w wywiadach jest Pan już na wstępie pytany o pochodzenie?
Stanisław Kuflyuk: Nie…
Chodzi mi o to, czy nie czuje się Pan szufladkowany – jest zły śpiewak, dobry śpiewak i śpiewak z Ukrainy – jakby to było najważniejsze.
17 Październik 2019
Romuald Twardowski zapytany o to, co musi mieć w sobie twórca, by osiągnąć sukces, bez zająknięcia odparł, że „silną wolę i niezłomne przekonanie o słuszności swojej postawy, gdyż uleganie podszeptom, dobrym radom jest bardzo niebezpieczne”. Janusz Siadlak natomiast zmarszczył brwi, mówiąc: „Tak wielu już osiągnęło sukces – każdy idąc inną drogą, prezentując różne postawy – jedyne, co ich łączyło, to marzenia i przekonanie, że to właśnie im się uda”.
7 Październik 2019
Wiele lat po wykonaniu Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora cały czas mam wrażenie, jakby odbył się on tydzień może dwa tygodnie temu, oraz niezmienne przekonanie, że jest to jeden z najlepszych utworów na fortepian i orkiestrę 2. połowy XX wieku.
26 Wrzesień 2019
30 września poznamy zdobywców Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. Z nominowanym w kategorii "najlepszy wokalista musicalowy" Przemysławem Glapińskim rozmawiałem o musicalu, emocjach i formie.
Wojciech Pietrow: Jak się Pan czuje z nominacją?
Przemysław Glapiński: Dobrze się czuję! Cieszę się, że po latach bycia w bocznym nurcie aktorzy grający w musicalach mają swoją nagrodę. Zwłaszcza że przestały funkcjonować Feliksy Warszawskie.
Uważa Pan, że musical jest bardziej zauważalny niż kilka lat temu?
21 Wrzesień 2019
30 września poznamy zdobywców Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury . Z nominowaną w kategorii "najlepsza wokalistka musicalowa" Dagmarą Rybak rozmawiałem o operze, musicalu, kostiumie teatralnym oraz o tym dlaczego musiała chodzić w puchowej, zimowej kurtce w 40-stopniowym upale.
Wojciech Pietrow: Na początek: jak się Pani czuje z nominacją?
16 Wrzesień 2019
30 września poznamy zdobywców Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. Z nominowanym w kategorii "najlepszy reżyser" Markiem Weissem rozmawiałem o operze, współpracy, pop-kulturze oraz o tym dlaczego nie zakochał się w operze.
Wojciech Pietrow: Chciałem zapytać, jak Pan się czuje z nominacją, ale zastanawiam się, czy przy tak dużej liczbie kolejne wyróżnienia znaczą coś dla Pana?

Strony