Prawykonanie Te Deum Polonia Pawła Łukaszewskiego zabrzmi z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości

23.10.2018
© PWM Edition / fot. Bartek Barczyk

30 października w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się uroczysty koncert, którym Kancelaria Prezydenta uświetnia obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W programie wieczoru znalazły się Fantazja polska gis-moll na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego oraz – zamówiony specjalnie na tę okazję przez Prezydenta RP – nowy utwór Pawła Łukaszewskiego, Te Deum Polonia.

Gośćmi Prezydenta podczas tego wieczoru będą uczniowie wykazujący się szczególnymi osiągnięciami artystycznymi, a także dzieci i młodzież z kilkudziesięciu szkół z całej Polski noszących imię Ignacego Jana Paderewskiego.

O Te Deum Polonia Pawła Łukaszewskiego

Historia muzyki uczy, że każde nieomal Te Deum napisane przez twórców minionych epok miało charakter podniosły, uroczysty i majestatyczny. I prawie każdorazowo formy z tekstem Te Deum powstawały na okoliczność upamiętnienia szczególnych wydarzeń w dziejach Europy.

Paweł Łukaszewski wpisuje się w ów nurt dzieł okolicznościowych, patriotyczno-religijnych, upamiętniających ważne dla Polski wydarzenia. Przed dwudziestu laty, na osiemdziesięciolecie odzyskania niepodległości skomponował dziękczynną mszę za ojczyznę, Missa pro Patria. Na stulecie nie mogło zabrzmieć inne dzieło, jak Ciebie Boga wysławiamy, bo przez uroczyste Te Deum, najpiękniej można wyrazić wdzięczność, chwałę i radość.

Te Deum Polonia Pawła Łukaszewskiego na bas, chór i orkiestrę odsłania treść hymnu w pięciu częściach. Potężny początek ma wydźwięk uroczysty. W całej części muzyka zdaje się ilustrować majestat Boga i czas chwały, odsłaniając patriotyczny wydźwięk wdzięczności za odzyskaną niepodległość. Część druga, ‘Te gloriosus Apostolorum chorus’, przynosi symboliczne rozważanie nad sensem odzyskanej niepodległości. W całości drugie ogniwo Te Deum należy do partii solowego basu. Kompozytor ukrył we fragmentach tej partii krótki, stylizowany cytat z pieśni Boże coś Polskę. W całym przebiegu części centralnej, ‘Tu Rex gloriae, Christe’, polaryzują dwie przeciwstawne siły: pełne energii partie instrumentalne i majestatyczne wejścia chóru. Owe żywe, niespokojne partie orkiestry można symbolicznie przyrównać do ruchu wojsk na polu walki, zaś majestatyczny śpiew chóru do głosu Opatrzności czuwającej nad narodem polskim w chwili dziejowych zdarzeń.Czwarte ogniwo, ‘Salvum fac, populum tuum Domine’, jest zaprojektowane jako fresk orkiestrowo-wokalny. Pojawiają się tu autocytaty z części wcześniejszych, co integruje formę całości. Możnaby interpretować tę część jako pytanie o przyszłość Polski. Finał, ‘In Te, Domine, speravi’, łączy klamrą całe dzieło, bowiem tworzywo dźwiękowe integralnie nawiązuje tu do początku kompozycji. Monumentalnie i symbolicznie rozbrzmiewają umuzycznione przez Łukaszewskiego słowa „Niech miłosierdzie Twoje, Panie, okaże się nad nami, jako my w Tobie ufność pokładamy. W Tobie, o Panie, złożyłem nadzieję, nie będę zawstydzon na wieki. Amen”.

Marcin Łukaszewski (fragmenty opisu utworu)

KIEDY: 30 października 2018, godz. 20.00
GDZIE: Warszawa, Teatr Wielki – Opera Narodowa
WYKONAWCY: Julia Kociuban – fortepian
Wojtek Gierlach – bas
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent
INNE: transmisja online – Polskie Radio 2
retransmisja: godz. 21.00 – TVP1 oraz 23.00 – TV Polonia

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.