Sacrum Profanum: Single Player i Przyjazne dzieciom

04.06.2018
Blisko, Centrum Sztuki Dziecka, fot. M. Zakrzewski

Zanim poznamy tryb Multi w postaci pełnego programu Festiwalu Sacrum Profanum, przedstawiamy program dwóch pasm: Single Player i SP-Przyjazne dzieciom.

W ramach serii Single Player odbęda się trzy koncerty solowe – przygotowane przez artystów-mentorów zapraszających do poznania ich muzycznych dyscyplin. „Jednego muzyka” będzie można wysłuchać na koncertach w Cricotece w największym skupieniu i kameralnym gronie.

Mats Gustafsson to weteran szwedzkiej i europejskiej sceny free jazz i free impro, współtworzy niezliczoną ilość składów, w tym przede wszystkim the Thing i Fire!. Jego solowy koncert na saksofon akustyczny będzie hołdem złożonym Bengtowi Nordströmowi. Zagra na plastykowym saksofonie altowym typu Grafton, używanym przez Charliego Parkera, Ornette’a Colemana i Bengta.

Zainteresowanie dźwiękiem w przypadku Witolda Szalonka oznaczało afirmację całej jego fizjologii. Tryptyk o Meduzie – mitologicznym stworze o wężowych włosach – to muzyka niemal ilustracyjna. Jego częścią jest Głowa Meduzy na flet prosty. Dominik Strycharski czynnie działa na rzecz popularyzacji tego instrumentu. To drugi projekt artysty, w którym do utworu wyjściowego, rozwijającego szczególną technikę kompozytorską lub wykonawczą, dopisuje własną odpowiedź w DUCHu pierwowzoru (pierwsze były Melodie Louisa Andriessena).

Kasper T. Toeplitz wraca na festiwal, tym razem w roli wykonawcy. Toeplitz był tym, który namówił pionierkę muzyki elektronicznej do napisania pierwszego utworu na instrument. Éliane Radigue twórczyni głębokiego minimalizmu od końca lat 50., po półwieczu pracy twórczej z syntezatorami, zaczęła tworzyć muzykę na instrumenty, przeznaczoną dla konkretnych wykonawców. Utwór Elemental II jest drugim utworem tego typu, właściwie drugą wersją pierwszego, napisanym na usilne prośby Toeplitza na bas elektryczny. Kompozycja do głębokiego słuchania.

Przyjazne dzieciom to propozycje, które trafią nie tylko do dorosłych odbiorców, ale również do tych młodszych. Wydarzenia oznaczone uśmiechem wyróżniają się nietypowymi, atrakcyjnymi wizualnie i ciekawymi technicznie instrumentami oraz partycypacyjną formułą koncertu, na przykład w formie koncertu spacerowego, czy teatru muzycznego. Przyjazne dzieciom nie oznacza, że są wyłączone dla dorosłych – wręcz przeciwnie – przyjdźcie tłumnie, ale warto też zabrać swoje dzieci, młodsze rodzeństwo, czy siostrzeńców i bratanice, bo z pewnością na tych wydarzeniach się odnajdą.

Jak co roku, nie zabraknie cyklu wydarzeń kierowanych do najmłodszych, specjalnie stworzonych pod potrzeby i możliwości percepcyjne dzieci w wieku od 1 do 3 lat i ich bliskich. W tym roku jest to polska produkcja Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – spektakl Blisko w reżyserii Alicji Morawskiej-Rubczak z muzyką Wacława Zimpla, która zostanie przez niego wykonana na żywo. Dwoje tancerzy odkrywa przed widzami świat magicznych więzi, które odwiecznie łączą ludzi. Bliskość – ja, ty, my – rodzina. Na okrągłej scenie – w kręgu życia i wspólnoty – matrioszka – symbol macierzyństwa, ale jednocześnie obiekt kryjący w sobie mnóstwo niespodzianek. Podejdź bliżej, zobacz, dotknij, poczuj. Nasze historie – poukrywane jedna w drugiej, czekają na to by je odkryć. Blisko to spektakl o budowaniu relacji, o rodzicielstwie i wszystkich znaczeniach, które ono ze sobą niesie. Dziecko – jako centrum świata, zbudowane z cząstek obojga rodziców – tajemnica życia, którą wciąż odkrywamy – czytamy w opisie koncertu.

The Otheroom to rytuał – publiczność wkracza do miejsca, w którym dzieje się coś ważnego, lecz jeszcze o nieznanym im celu. Wszystko jest w ruchu – obiekty, muzycy, tancerze, ale i publiczność, której bezpośrednie zaangażowanie jest konieczne do przeprowadzenia owego rytuału. Każdy z uczestników przemieszczając się lub będąc przesuwanym w obrębie przestrzeni wykonania utworu, tworzy zupełnie unikatową wersję przestrzenną kompozycji, nadając jej skonkretyzowaną i zamkniętą formę. Taka forma prezentacji muzyki, niezakładająca statycznego i siedzącego odbioru, jest świetną alternatywą dla tradycyjnego układu – scena/widownia.

Aeolian to kompozycja zamówiona przez Red Note Ensemble u trójki twórców – kompozytorki Mai S.K. Ratkje, artystki sztuk wizualnych Kathy Hinde i akordeonisty Andreasa Borregaarda. Utwór wykonywany jest na tradycyjnych instrumentach oraz tych napędzanych przez powietrze, skonstruowanych i zaprojektowanych przez Hinde specjalnie pod ten projekt. Wiele z nich wykorzystuje różnej wielkości miechy lub balony powoli wypuszczające powietrze – wspólnie tworzą przestrzenną instalację dźwiękowo-wizualną, co z pewnością przykuje uwagę również tych młodszych. Dodatkowo muzyka skomponowana przez Ratkje przenosi nas niemal do baśniowego świata dziecięcych odniesień i skojarzeń.

UWAGA: Wstęp na koncerty Meduza i Żywiół jest bezpłatny

Tegoroczna, 16. edycja Festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa 7 dni. Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe.

Single Player
Wtorek 11.09.2018
Meduza |
Witold Szalonek – Głowa Meduzy (1992) 20’
Dominik Strycharski – Duch Meduzy (2018)* 20' [premiera światowa]
Dominik Strycharski – flet prosty
19:00 // Cricoteka
*zamówienie festiwalu Sacrum Profanum i Bôłt Records
Środa 12.09.2018
Bengt |
Mats Gustafsson – Bengt (2012) [premiera polska]
Mats Gustafsson – saksofon
21:30 // Cricoteka
Piątek 14.09.2018
Żywiół |
Éliane Radigue – Elemental II na solo bas (2004) [premiera polska]
Kasper T. Toeplitz – bas
21:00 // Cricoteka
Przyjazne dzieciom |
Sobota 15.09.2018
Aeolian |
Maja S. K. Ratkje (muzyka), Kathy Hinde (instalacja) – Aeolian (2017) 30’ [premiera polska]
Andreas Borregaard – akordeon
Red Note Ensemble
11:00, 12:00 // ICE S4
Niedziela 16.09.2018
Blisko |
Alicja Morawska-Rubczak (reżyseria), Barbara Malecka (scenografia), Wacław Zimpel (muzyka) – Blisko spektakl dla dzieci 1-3 lat (2016) 30’
Paulina Giwer-Kowalewska, Filip Meyer-Lüters – taniec
Wacław Zimpel – klarnet
10:00, 12:00, 15:00 // Cricoteka
The Otheroom |
Rolf Wallin (muzyka), Heine Adval (choreografia), Yukiko Shinozaki (choreografia) – The Otheroom (2016) 50’ [premiera polska]
Double bell quartet of Ensemble Musikfabrik
Heine Avdal, Michiel Reynaert, Orfee Schuijt, Benjamin Vandewalle – tancerze
Krisjanis Sants – performer
16:00 // Małopolski Ogród Sztuki

{info. pras}

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.