Znamy nominowanych do Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna

Jakub Józef Orliński, fot. ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

14 stycznia już po raz 27. zostaną wręczone doroczne nagrody kulturalne tygodnika POLITYKA, jedne z najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, ogromnie cenione w środowiskach twórczych – PASZPORTY POLITYKI.

W pierwszym etapie eliminacji niezależni krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury zgłosili najciekawsze osobowości minionego roku w 7 kategoriach: film, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. Nazwiska tych młodych artystów i twórców nominowanych do PASZPORTÓW POLITYKI 2019 zostały opublikowane w środę 4 grudnia 2019 roku.

W kolejnym etapie Kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika POLITYKA wyłoni tegorocznych laureatów. Poznamy ich 14 stycznia 2020 roku podczas uroczystej 27. Gali PASZPORTÓW POLITYKI
w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Gala będzie w całości transmitowana przez Telewizję TVN, szeroko relacjonowana w Radiu TOK FM oraz komentowana przez ponad setkę akredytowanych dziennikarzy z całej Polski.

PASZPORTY zostały wymyślone dla twórców, których talent przekracza średnie normy krajowe. Na pewno jednak nie ogranicza nominowanych przestrzeń. Nie po raz pierwszy potwierdza się, że twórcy z roczników 80. i 90. swobodniej się przemieszczają, żyjąc w spełnionej wizji globalnej wioski. Sceną jest tu raczej cały kontynent niż kraj. Nie znaczy to, że nie ma w ich sztuce odniesienia do naszych czasów i bliskiej nam przestrzeni.

Nie da się uśrednić wybitnych osiągnięć artystycznych, można jednak stwierdzić, że statystycznie nominowana(ny) do Paszportu 2019 artyst(k)a ma niespełna 34 lata i z całą pewnością nadszedł jej (lub jego) czas.

NOMINOWANI DO PASZPORTÓW POLITYKI W KATEGORII MUZYKA POWAŻNA:

Krystian Lada

Reżyser, dramaturg i librecista. Udziela się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych. W latach 2013–2016 był szefem działu dramaturgii i promocji w brukselskiej operze La Monnaie/De Munt. Założyciel The Airport Society – stowarzyszenia wędrownych artystów, aktywistów i działaczy społecznych, którzy inicjują nowe projekty łączące najnowsze dokonania na polu opery, technologii i aktualnych zjawisk społecznych. Jest pierwszym laureatem Mortier Next Generation Award. Wyreżyserował dwa spektakle w Operze Wrocławskiej: „I Capuleti e i Montecchi” Vincenza Belliniego oraz superwidowisko „Nabucco”. Autor instalacji „Unknown, I live with you” zaprezentowanej w Brukseli na kanwie poezji anonimowych Afganek, uczestniczek Afghan Women Writing Project.

O twórczości

Spektakl, na którym ludzie płakali, zasłaniali oczy, po czym wracali, żeby obejrzeć i usłyszeć to wszystko raz jeszcze. Nominuję go za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść.

Dorota Kozińska

Martyna Pastuszka

Ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec współczesnych. Nawiązała współpracę z czołowym polskim zespołem barokowym Arte dei Suonatori. Jako kameralistka, solistka lub gościnny koncertmistrz współpracowała z liczącymi się francuskimi orkiestrami. Prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. L. Janačka w Brnie. W 2017 r. obroniła doktorat. Od 2012 r. z sukcesem prowadzi {oh!} Orkiestrę Historyczną, której najnowszym osiągnięciem jest współczesne prawykonanie opery Leonarda Vinciego „Gismondo re di Polonia”. Zespół nagrał kilka dobrze przyjętych płyt, pracuje nad kolejnymi.

O twórczości

Artystka wielowymiarowa, z talentem łączy też wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki.

Marlena Wieczorek

Jakub Józef Orliński

Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Anny Radziejewskiej. Uczęszczał do Akademii Operowej przy Operze Narodowej, a dzięki stypendium otrzymanym od Fulbright Polska odbył studia podyplomowe w nowojorskiej The Juilliard School of Music. Laureat wielu międzynarodowych konkursów. Właśnie ukazała się nakładem firmy Erato (Warner) druga jego płyta – „Facce d’amore”. Otrzymał tytuł Młodego Artysty Roku od brytyjskiego „Gramophone” oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość roku. Nazwisko 29-letniego kontratenora pojawia się w nominacjach po raz drugi; niektórzy nominujący powtarzali nawet swoje zeszłoroczne uzasadnienia. Inni, jak Marlena Wieczorek, piszą po prostu: „za całokształt”.

 

W kategorii muzyka poularna nominowani zostali: Błażej Król, Piernikowski i Hania Rani, a w kategorii film: Bartosz Bielenia, Bartosz Kruhlik i Mateusz Pacewicz.

{info. pras}

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów