Handel Festiwal w Londynie

25.04.2019
fot. Clive Barda

W 1712 roku Londyn stał się nowym domem dla Georgea Friderica Handla. Ten największy twórca barokowych oper właśnie tutaj napisał swoje najważniejsze dzieła takie jak Giulio Cesare, Tamerlano oraz Rodelinda, ale także powszechnie znanego Mesjasza.

London Handel Festival to wydarzenie o ponad czterdziestoletniej historii. Festiwal ten celebruje spuściznę Handla wykonując jego utworu w różnych miejscach Londynu. W tym roku Handel Festival po raz pierwszy zawitał do Royal Opera House w Covent Garden. Mieliśmy okazję zobaczyć tam produkcję Berenice, mało znanej opery Handla. Opera ta zaprezentowana została w Linbury theatre, nowo odremontowanej sali w ROH. Linbury to niewielki teatr, który ma intymną atmosferę wprost idealną dla Berenice. Adele Thomas, która przedstawienie wyreżyserowała udowodniała, że opera ta wciąż może urzec współczesnego widza. Jej produkcja jest przerysowana, campowa, ale też można tutaj znaleźć odniesienia do współczesnej sytuacji społecznej. Pomimo ograniczonej przestrzeni Thomas dzięki sprawnemu ruchowi scenicznemu sprawia, że opera ta jest ekspresyjna i naturalnie zabawna. Laurence Cummings przedstawienie przygotował od strony muzycznej. Pod jego batutą London Handel Orchestra fascynowała wyczuciem rytmy i elegancją we frazowaniu. Pomimo młodego wieku soliści świetnie się spisali. Szczególnie dobre wrażenie zrobiła Jacquelyn Stucker, która wykonała rolę Alessandro. Jej głos brzmiał wyraziście, ale zarazem miał piękną, jedwabistą barwę. Claire Booth wykonująca tytułową rolę wykazała się wyjątkowym kunsztem wokalnym. Jej głos był pociągał piękną barwą oraz techniczną finezją. Natomiast Patrick Terry jako Arsace wykazał się rewelacyjnym aktorstwem.

Kolejnym niezwykłym wydarzeniem festiwalu było koncertowe wykonanie Aci, Galatea e Polifemo HWV72 (1708). Jest to wczesna wersja późniejszej opery Acis and Galatea (1732). Aci, Galatea e Polifemo to kameralne dzieło dla trójki solistów i niewielkich rozmiarów orkiestry. Aci nie posiada dramatycznej akcji, wręcz przeciwnie w swojej poetyckości wydaje się pretensjonalny, jednak muzyka Handla jest po prostu piękna, więc słucha się jej z ogromną przyjemnością, szczególnie, że Adrian Butterfield, który poprowadził London Handel Orchestra dyrygował w sposób zbalansowany i bardzo uważny, dając wybrzmieć wszystkim szczegółom muzyki Handla. Jako soliści wystąpili Anna Dennis, Anna Huntley oraz Edward Grint.

Dr Jacek Kornak

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.