Moniuszko inaczej śpiewany [premiera nowego albumu Narodowego Forum Muzyki]

6 grudnia 2019 r. swoją premierę miał nowy album Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego Moniuszko inaczej śpiewany, nagrany przez chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska oraz NFM Orkiestrę Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny. Na płycie zrealizowanej we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki znalazły się utwory tego kompozytora opracowane przez Romana I. Drozda. Płyta jest dostępna w Kasie NFM i w księgarni Niskie Łąki.

Moniuszko komponował zarówno krótkie piosenki zwrotkowe, przeznaczone dla amatorów o ograniczonych możliwościach wykonawczych, jak i wieloczęściowe utwory balladowe, tworzone z myślą o śpiewakach zawodowych. Według opinii Stefana Kisielewskiego: „Trafił nie tylko do szlacheckich dworków czy mieszczańskich domów, ale też «pod strzechy»”. A że był doskonałym melodystą, jego pieśni „weszły w krew społeczeństwa, stały się składową częścią klimatu, atmosfery, stylu polskiego życia […]”. Tym samym Moniuszko zatarł granicę między sztuką elitarną a popularną, tzn. atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Żadne z jego dzieł nie straciło przy tym walorów artystycznych.

Podobna idea przyświeca projektowi Akademii Chóralnej, którego celem jest rozpowszechnianie śpiewu, w tym przede wszystkim śpiewu zbiorowego, mającego nie tylko wartość artystyczną, ale przynoszącego również korzyści psychologiczne i społeczne. Tym razem na warsztat zostały wzięte najbardziej znane melodie Stanisława Moniuszki. Roman Ilia Drozd przetworzył je na język współczesny, zdecydowanie bliższy młodym wykonawcom i odbiorcom.

Powstał zatem zbiór niezwykłych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich i Śpiewników domowych, napisanych do słów wybitnych polskich poetów. W nowym opracowaniu zostały przeznaczone na głosy solowe, chóry jednorodne, fortepian, orkiestrę smyczkową oraz instrumenty perkusyjne z elementami body percussion.[…]

Współczesne opracowanie znanych od niemal dwóch wieków melodii tchnęło w nie nowe życie i nadało im zupełnie inną energię. O tym, jak wiele wzbudzają pozytywnych emocji wśród publiczności i zaangażowania ze strony młodych wykonawców, miałam okazję przekonać się podczas jednego z koncertów, w którym, oprócz solistów i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, udział wzięło kilkanaście chórów dziecięcych i młodzieżowych. Tę samą energię i radość muzykowania odnajdą Państwo w niniejszym nagraniu Moniuszko inaczej śpiewany.  

Agata Adamczyk, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

AKADEMIA CHÓRALNA

Akademia Chóralna to projekt, którego celem jest propagowanie śpiewu, m.in. poprzez stworzenie spójnego programu rozwoju chórów – od przedszkola do zespołu zawodowego. Dbałość o obecność śpiewu w życiu każdego człowieka od najmłodszych lat to główna misja tego projektu.

Akademia Chóralna wychodzi naprzeciw zmieniającym się – w zależności od wieku – oczekiwaniom, ponieważ różne są potrzeby dzieci, dorosłych, amatorów i zawodowych śpiewaków. A że właśnie śpiew zespołowy jest najlepszą formą obecności śpiewu w codziennym życiu, dającą korzyści nie tylko artystyczne, lecz także psychologiczne oraz społeczne – to przede wszystkim chóry są sposobem na realizację głównej misji projektu, który w zakresie swoich działań ma także wspieranie dyrygentów chóralnych i młodych śpiewaków.

Moniuszko inaczej śpiewany
Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran
Aleksandra Sosna – alt
Sebastian Mach – tenor
Jerzy Butryn – bas-baryton
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian
Chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska:
Chór „Clave de Sol” Samorządowego Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie
Ilona Mach – kierownictwo artystyczne
Chór „Gaudeamus” Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Bełżycach
Marzena Goc – kierownictwo artystyczne
Chór Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rzekuniu
Agnieszka Majewska – kierownictwo artystyczne
Chór „Kamerton” Szkoły Podstawowej w Haczowie
Marta Sobota – kierownictwo artystyczne
Chór Kameralny „Portamento” Młodzieżowego Domu Kultury w Starachowicach
Bożena Magdalena Mrózek – kierownictwo artystyczne
Maria Wiech – pomoc w przygotowaniu chóru
NFM Orkiestra Leopoldinum
Program:
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Opracowanie Roman I. Drozd
  1. Krakowiaczek                                                                                                                  2’15
Śpiewnik domowy, t. 3
  1. Chochlik                                                                                                                            2'21
Śpiewnik domowy, t. 10
  1. Kum i kuma                                                                                                                     3'08
Śpiewnik domowy, t. 2
  1. Kozak                                                                                                                                5'57
Śpiewnik domowy, t. 12
  1. Prząśniczka                                                                                                                      2'32
Śpiewnik domowy, t. 3
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Sebastian Mach
  1. Dziad i baba                                                                                                                    4'27
Śpiewnik domowy, t. 1
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Jerzy Butryn, Aleksandra Sosna
  1. Ruina (Bakczysaraj)                                                                                                      3'57
z kantaty Sonety krymskie
  1. Jak lilija, co rozwija                                                                                                       2'43
Chór z opery Verbum nobile
  1. Modlitwa w kościółku                                                                                                  5'54
Chór z IV aktu opery Halka
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska
  1. Szumią jodły na gór szczycie                                                                                       5'52
Aria Jontka z IV aktu opery Halka
solo: Sebastian Mach
  1. Spod igiełek kwiaty rosną                                                                                           4'56
Chór z II aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna
12. Ten zegar stary                                                                                                               4'02
Aria Skołuby z III aktu opery Straszny dwór
solo: Jerzy Butryn
13. Mazur                                                                                                                                6'01
Finał IV aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna, Sebastian Mach, Jerzy Butryn
 

{info. pras}

 

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów