Presto #19: INSTYNKT

KINGA A. WOJCIECHOWSKA: Dlaczego to robimy?

Stanęłam kiedyś oko w oko z jeleniem. Długo patrzyliśmy na siebie. A może był to ułamek sekundy, który wydał mi się wiecznością. Nigdy tego nie zapomnę. Środek rezerwatu przyrody i absolutna leśna cisza. W zieleni rogaty stwór przyglądał mi się bacznie. Zamieniłam się w kamień i trwałam w bezruchu, dopóki nie odszedł. Zdałam sobie sprawę, że czuję się jak intruz. Nie powinnam się tu znaleźć, miejska dziewczyna.

A przecież nie zawsze tak było. Ludzie żyli w zgodzie z naturą, która podpowiadała im, jak postępować. Ale im ciągle było mało i dlatego wszystko zmienili. – Pisze redaktor naczelna w Uwerturze Presto #19. Nie jest jednak wcale pesymistycznie.

Prenumeratę Presto 2018 zamówisz TUTAJ.

Już na początku Motywu Głównego redaktor prestiżowego magazynu „Nature”, socjolog i pasjonat muzyki oraz autor książki „Muzyczny instynkt” Philip Ball deklaruje, że każdy go ma, każdy jest muzykalny i właściwie nic na to nie możemy poradzić. To pocieszające. Klaudiusz Baran, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, uzupełnia tę wypowiedź i zauważa, że instynkt to czasem za mało. Nie można obrażać się na edukację i zdobywanie wiedzy, choć wszyscy okrzyknęli nas małym geniuszem, drugim Mozartem. Edukacja Wolfganga zajęła wiele lat i wiele tysięcy kilometrów. Jacek Przybyłowicz, jeden z najważniejszych choreografów, wychowanek Bejarta, godzi jedno i drugie – dając tancerzom kroki, oczekuje doskonałego przygotowania zawodowego ale i wyobraźni, wyczucia, instynktu właśnie.

Ale to nie wszystko. Czy muzyka pozwala przetrwać? A może każdy muzyk stawia wyzwanie instynktowi przetrwania? I po której stronie jest improwizacja? Tej instynktownej, emocjonalnej, czy może po stronie ciężkiej pracy i wielorakich doświadczeń? Pomogą to zrozumieć Sidsel Endresen, Włodek Pawlik, Robert Horna i Maciej Obara.

O instynkcie wypływającym z natury i naszej tożsamości opowie Janusz Prusinowski.

A żeby szalę przeważyć jednak na korzyść instynktu – opowiemy o kompozytorach-eksperymentatorach, którzy podążając za swoimi przeczuciami zbudowali własny język muzyczny i nadali muzyce zupełnie nowy bieg.

Za oprawę graficzną Motywu Głównego jest odpowiedzialna Anastazja Pazura / adesign

To dopiero początek. Eliza Szulińska zaprasza do Salonu Esencjonalnego Bartosza Jakubowskiego, z którym rozmawia o Kulturze organicznej. Co to jest? Komu i do czego jest potrzebne? – zapraszam do lektury, wszystko się wyjaśni.

W Muzycznym Tyglu istna mieszanina temperamentów i nastrojów. Na początek David Garrett! Z lekkością gwiazdy rocka opowiada o tym, jak niełatwe jest życie „czarnej owcy”. Czytajcie między wierszami!

Zaraz za wywiadem najczarniejszy artykuł różowego numeru – Każdy ma w sobie jakiś mrok. A artysta za swoją wrażliwość płaci czasem najwyższą cenę. O depresji w sztuce pisze Estera Prugar.

Potem zmieniamy klimat. Choć artystka doświadczona przez życie, ma w sobie żar, optymizm, siłę twórczą w ilościach ponadnormatywnych. Ola Trzaska opowiada o swojej nowej płycie, ale tak naprawdę o tym, co jej nie złamało w drodze, dzięki czemu stała się niezniszczalna. No i dlaczego koncerty w filharmonii powinny – jak w Japonii – zaczynać się o 14.00.

Nasza współpraca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaowocowała znów dodatkiem nutowym. W patytyrze „Aleksander’s Ragtime Band” Irvinga Berlina w aranżacji Adama Brzozowskiego. Wprowadza Maria Nowrot, wskazówki wykonawcze przekazuje Ilina Sawicka.

Muzyka to pasja, praca, wiedza, sposób na życie – od zawsze powtarzamy. W tym numerze Life-style muzyczne to siedem tematów:
EwolucjaOskar Łapeta pisze jak przesiadała się orkiestra. I dlaczego smyczki siedzą z przodu a dęte z tyłu itp. Artykuł ilustruje Anna Łazowska.
Czułym uchem Tomasz Goska, w tym wcieleniu jako inżynier dźwięku prowadzi wojnę z ciszą.
Życie – nasza anonimowa rozmówczyni opowiada, jak to jest być jedynym muzykiem w rodzinie, na wsi, daleko od wielkich miast. Historii wysłuchała Maja Baczyńska.
Po pracy – przyglądamy się nowemu trendowi, jakim są koncerty w nietypowych miejscach. Np. w prestiżowym biurowcu w Warszawie.
EmocjeMartyna Kaźmierczak sprawdza, co czuje muzyk na krawędzi i do czego właściwie potrzebny mu stres.
Know-how – Ja nie ko cham Cię – o artykulacji w muzyce pisze Marek Żurawski.
Polihymnia wie – krótko i rytmicznie o metronomie, znów oddajemy głos Martynie Kaźmierczak.

I coś dla dzieci: Presto Junior Ewy Szpotakowskiej i Iliny Sawickiej, a w nim Bajka o leśnych czarach i wesołe zabawy z naszym bohaterem – szopem Fryderykiem. Ponadto publikujemy prace, które wygrały KONKURS Presto Junior #18. I OGŁASZAMY NOWY. Ponadto Anna Józefiak recenzuje muzykę do filmu Zwierzogród i apeluje: nie bójmy się marzyć!

 

W ramach Presto Extra – płyty recenzują: Marek Horodniczy, Jacek Kornak, Oskar Łapeta i Adrian Nowak, Anna Markiewicz, Maja Baczyńska, Luiza Borowiec i Kinga Wojciechowska. Jest wszechstronnie i różnorodnie – od muzyki elektro, pop, jazz, po klasykę instrumentalną i wokalną po koncertową muzykę współczesną. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Recenzujemy też nuty dla saksofonistów i akordeonistów.

W Niebagatelnych Wydarzeniach przypominamy najważniejsze koncerty, projekty ostatniego kwartału. A w Niebagatelnych Rozmowach patrzymy z perspektywy 25 lat, jak rozwijała się branża fonograficzna. Opowiadają Małgorzata Polańska i Lech Tołwiński z firmy DUX.

PRESTO FILMOWE
W tym numerze gościnnie pisze dla Jolanta Zielińska, architekt i żona kompozytora Macieja Zielińskiego. Zwierza nam się, co czuje mama, gdy jej dziecko jest na planie filmowym. Felietony piszą także Maja Baczyńska, Paweł Stroiński i Tomasz Goska. Gośćmi numeru są kompozytor Mikołaj Stroiński i producent, właściciel studia Animoon Grzegorz Wacławek. Poznamy więc życie w Los Angeles i stan polskiej animacji. I dowiemy, dlaczego polski serial rysunkowy ma szansę osiągnąć sukces w Chinach. Ponadto przegląd wydarzeń filmowo-muzycznych i recenzja ścieżki dźwiękowej do Baby driver pióra Anny Józefiak.

Życzymy przyjemnej lektury, nie tylko zimą. Najlepiej przez CAŁY ROK!

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów