Presto #19: INSTYNKT
Redaktor naczelna: Dlaczego to robimy?
Stanęłam kiedyś oko w oko z jeleniem. Długo patrzyliśmy na siebie. A może był to ułamek sekundy, który wydał mi się wiecznością. Nigdy tego nie zapomnę. Środek rezerwatu przyrody i absolutna leśna cisza. W zieleni rogaty stwór przyglądał mi się bacznie. Zamieniłam się w kamień i trwałam w bezruchu, dopóki nie odszedł. Zdałam sobie sprawę, że czuję się jak intruz. Nie powinnam się tu znaleźć, miejska dziewczyna.
A przecież nie zawsze tak było. Ludzie żyli w zgodzie z naturą, która podpowiadała im, jak postępować. Ale im ciągle było mało i dlatego wszystko zmienili. – Pisze redaktor naczelna w Uwerturze Presto #19. Nie jest jednak wcale pesymistycznie.
Prenumeratę Presto zamówisz TUTAJ.
Już na początku Motywu Głównego redaktor prestiżowego magazynu „Nature”, socjolog i pasjonat muzyki oraz autor książki „Muzyczny instynkt” Philip Ball deklaruje, że każdy go ma, każdy jest muzykalny i właściwie nic na to nie możemy poradzić. To pocieszające. Klaudiusz Baran, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, uzupełnia tę wypowiedź i zauważa, że instynkt to czasem za mało. Nie można obrażać się na edukację i zdobywanie wiedzy, choć wszyscy okrzyknęli nas małym geniuszem, drugim Mozartem. Edukacja Wolfganga zajęła wiele lat i wiele tysięcy kilometrów. Jacek Przybyłowicz, jeden z najważniejszych choreografów, wychowanek Bejarta, godzi jedno i drugie – dając tancerzom kroki, oczekuje doskonałego przygotowania zawodowego ale i wyobraźni, wyczucia, instynktu właśnie.
Ale to nie wszystko. Czy muzyka pozwala przetrwać? A może każdy muzyk stawia wyzwanie instynktowi przetrwania? I po której stronie jest improwizacja? Tej instynktownej, emocjonalnej, czy może po stronie ciężkiej pracy i wielorakich doświadczeń? Pomogą to zrozumieć Sidsel Endresen, Włodek Pawlik, Robert Horna i Maciej Obara.
O instynkcie wypływającym z natury i naszej tożsamości opowie Janusz Prusinowski.
A żeby szalę przeważyć jednak na korzyść instynktu – opowiemy o kompozytorach-eksperymentatorach, którzy podążając za swoimi przeczuciami zbudowali własny język muzyczny i nadali muzyce zupełnie nowy bieg.
Za oprawę graficzną Motywu Głównego jest odpowiedzialna Anastazja Pazura / adesign, dyrektor artystyczna magazynu.
To dopiero początek. Eliza Szulińska zaprasza do Salonu Esencjonalnego Bartosza Jakubowskiego, z którym rozmawia o Kulturze organicznej. Co to jest? Komu i do czego jest potrzebne? – zapraszam do lektury, wszystko się wyjaśni.
W Muzycznym Tyglu istna mieszanina temperamentów i nastrojów. Na początek David Garrett! Z lekkością gwiazdy rocka opowiada o tym, jak niełatwe jest życie „czarnej owcy”. Czytajcie między wierszami!
Zaraz za wywiadem najczarniejszy artykuł różowego numeru – Każdy ma w sobie jakiś mrok. A artysta za swoją wrażliwość płaci czasem najwyższą cenę. O depresji w sztuce pisze Estera Prugar.
Potem zmieniamy klimat. Choć artystka doświadczona przez życie, ma w sobie żar, optymizm, siłę twórczą w ilościach ponadnormatywnych. Ola Trzaska opowiada o swojej nowej płycie, ale tak naprawdę o tym, co jej nie złamało w drodze, dzięki czemu stała się niezniszczalna. No i dlaczego koncerty w filharmonii powinny – jak w Japonii – zaczynać się o 14.00.
Nasza współpraca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaowocowała znów dodatkiem nutowym. W partyturze „Aleksander’s Ragtime Band” Irvinga Berlina w aranżacji Adama Brzozowskiego. Wprowadza Maria Nowrot, wskazówki wykonawcze przekazuje Ilina Sawicka.
Muzyka to pasja, praca, wiedza, sposób na życie – od zawsze powtarzamy. W tym numerze Life-style muzyczne to siedem tematów:
Ewolucja – Oskar Łapeta pisze jak przesiadała się orkiestra. I dlaczego smyczki siedzą z przodu a dęte z tyłu itp. Artykuł ilustruje Anna Łazowska.
Czułym uchem – Tomasz Goska, w tym wcieleniu jako inżynier dźwięku prowadzi wojnę z ciszą.
Życie – nasza anonimowa rozmówczyni opowiada, jak to jest być jedynym muzykiem w rodzinie, na wsi, daleko od wielkich miast. Historii wysłuchała Maja Baczyńska.
Po pracy – przyglądamy się nowemu trendowi, jakim są koncerty w nietypowych miejscach. Np. w prestiżowym biurowcu w Warszawie.
Emocje – Martyna Kaźmierczak sprawdza, co czuje muzyk na krawędzi i do czego właściwie potrzebny mu stres.
Know-how – Ja nie ko cham Cię – o artykulacji w muzyce pisze Marek Żurawski.
Polihymnia wie – krótko i rytmicznie o metronomie, znów oddajemy głos Martynie Kaźmierczak.
I coś dla dzieci: Presto Junior Ewy Szpotakowskiej i Iliny Sawickiej, a w nim Bajka o leśnych czarach i wesołe zabawy z naszym bohaterem – szopem Fryderykiem. Ponadto publikujemy prace, które wygrały KONKURS Presto Junior #18. I OGŁASZAMY NOWY. Ponadto Anna Józefiak recenzuje muzykę do filmu Zwierzogród i apeluje: nie bójmy się marzyć!
W ramach Presto Extra – płyty recenzują: Marek Horodniczy, Jacek Kornak, Oskar Łapeta i Adrian Nowak, Anna Markiewicz, Maja Baczyńska, Luiza Borowiec i Kinga Wojciechowska. Jest wszechstronnie i różnorodnie – od muzyki elektro, pop, jazz, po klasykę instrumentalną i wokalną po koncertową muzykę współczesną. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Recenzujemy też nuty dla saksofonistów i akordeonistów.
W Niebagatelnych Wydarzeniach przypominamy najważniejsze koncerty, projekty ostatniego kwartału. A w Niebagatelnych Rozmowach patrzymy z perspektywy 25 lat, jak rozwijała się branża fonograficzna. Opowiadają Małgorzata Polańska i Lech Tołwiński z firmy DUX.
PRESTO FILMOWE
W tym numerze gościnnie pisze dla nas Jolanta Kozina-Zielińska, architekt i żona kompozytora Macieja Zielińskiego. Zwierza nam się, co czuje mama, gdy jej dziecko jest na planie filmowym. Felietony piszą także Maja Baczyńska, Paweł Stroiński i Tomasz Goska. Gośćmi numeru są kompozytor Mikołaj Stroiński i producent, właściciel studia Animoon Grzegorz Wacławek. Poznamy więc życie w Los Angeles i stan polskiej animacji. I dowiemy, dlaczego polski serial rysunkowy ma szansę osiągnąć sukces w Chinach. Ponadto przegląd wydarzeń filmowo-muzycznych i recenzja ścieżki dźwiękowej do "Baby driver" pióra Anny Józefiak.
Życzymy przyjemnej lektury, nie tylko zimą. Najlepiej przez CAŁY ROK!